Wegen

Beheerplan (asset) Wegen

Het beheerplan (assetsheet) wegen omvat het beheer en onderhoud van alle openbarewegen in de gemeente Steenbergen. De scope omvat alle verhardingen, half verhardingen en onverharde wegen. Buiten de scope valt het wegmeubilair, zoals bebording en bewegwijzering en het verzorgend onderhoud zoals straatvegen, onkruidbestrijding en gladheidsbestrijding. Het beheerplan is opgesteld voor de planperiode 2022 tot en met 2025.

Beheerstrategie

De beheeruitgangspunten en ambities vertalenzich in de volgende beheerstrategie:

Klein onderhoud

  • Het betreft het repareren van schades van beperkte omvang.
  • Het betreft plaatselijk onderhoud en herstel aan de verharding om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen.
  • Plaatselijk onderhouden herstelvan onverharde wegen zoals schavenen vullen.
  • Klein onderhoud wordt uitgevoerd door een ondersteunend team (WVS) van de buitendienst op basis van klachten en meldingen en door aannemers op basis van een klein onderhoudsopname die gelijktijdig met de periodieke weginspecties wordt uitgevoerd.

Groot onderhouden vervanging

Betreft het repareren van schades van een grote omvang.

  • Groot onderhoud vindt planmatig plaats naar aanleiding van periodieke weginspecties.
  • Als de kwaliteit van de verharding de ondergrens van het vastgestelde ambitieniveau heeft overschreden of op korte termijn gaat overschrijden, dan wordt er onderhoud ingepland. Ook integrale afstemming met andere disciplines speelt daarbij een rol.
  • Bij einde levensduur wordt nieuw materiaal aangebracht met een nieuwe fundering(rehabilitatie).

Bij het onderhoud van asfaltverhardingen wordt geen vervangingsmaatregel (rehabilitatie) meer aan het eind van de levensduur gepland. Er wordt zo lang mogelijk “eeuwigdurend onderhoud” gepleegd. Wanneer de beheerder op een gegeven moment bij specifieke situaties toch over moet gaan tot vervanging van de asfaltverharding wordt hiervoor een aanvullend investeringsvoorstel gedaan met een afschrijving in 25 jaar.

Realisatie

Binnen het integraal meerjarenprogramma wordt gewerkt met een jaar- en een méérjarenplanning. Er wordt volgens de gebiedsgerichte aanpak gewerkt. Van een gebied wordt samen met de inwoners, dorpsraden en andere belanghebbende een zogenaamde “leefbaarheidsscan” gemaakt.

Hierbij wordt verder gegaan dan alleen het onderhoud. Niet alleen alle facetten van de openbare ruimte onder en boven de grond komen hierbij aan bod, ook wordt gekeken naar aspecten als (verkeers)veiligheid, parkeergelegenheid, het feitelijke grondgebruik in relatie tot de eigendomssituatie en klimaatadaptatie. Dit betekent wel dat planvorming een langere doorlooptijd kent. Daarnaast worden werkzaamheden zoveel mogelijk gebundeld en in de markt geplaatst. In het nabije verleden is gebleken dat de marktwerking optimaal wordt benut.

Wegbeheer en reconstructies

In de openbare ruimte hebben we het afgelopen jaar, d.m.v. enquêtes, de eerste informatie opgehaald bij de bewoners. Het is gebleken dat hier waardevolle informatie uit komt om zo de eerste ontwerpvarianten op te stellen. Daarnaast zullen, zoveel als mogelijk, inloopsessies met bewoners georganiseerd worden. De input die onze inwoners leveren wordt dankbaar gebruikt bij het tot stand komen van het plan. De richtinggevende planvorming, zoals we die in 2020 ingezet hebben, continueren we in 2023. Zodat onze inwoners daar een keuze kunnen maken uit een aantal varianten. Gebleken is dat dit voor onze inwoners meer houvast geeft dan het uitgaan van een compleet blanco situatie. Daarnaast wordt daarbij direct duidelijk wat de randvoorwaarden zijn van het betreffende plan.

De projecten waaraanin 2023 aan gewerkt is: (betreft eerst voorbereiding, daarna uitvoering en toezicht) zijn:

Groot Onderhoud

  • Westdam Steenbergen
  • Oudlandsestraat (zuid fase 4) + Anjerstraat Steenbergen
  • Blauwstraat Steenbergen
  • Frederiksbolwerk eo Steenbergen
  • Wilhelminastraat en Groene Kruisstraat Dinteloord
  • De Werken Steenbergen
  • Omloop Dinteloord
  • Meestoof eo Kruisland

Verbetering

  • Steenbergseweg Dinteloord
  • Noordzeedijk Dinteloord
  • Dorpsweg, Langeweg en Schutbocht De Heen
  • Blauwstraat fietsstraat Steenbergen
  • Fredriksbolwerk e.o. Steenbergen.
  • Gastelseweg Kruisland

Hieronder volgt een overzicht van de beschikbare budgetten en de gerealiseerde uitgaven voor 2023.

Onderhoud Wegen

Budget

Afboeking 213a onderzoek

Uitgaven

Uit te voeren na 2023

Onderhoud

Klein onderhoud

252.800

157.867

-

Groot Onderhoud

2.241.793

1.178.439

-

2.494.593

-

1.336.306

-

Investeringen

Herinrichting N259

454.796

354.795

78.575

-

CentrumHaven Dinteloord

244.972

234.971

940

-

Investering GVVP

1.392.185

1.292.185

4.923

-

Herinr. Kreekweg en Noordzeedijk (voorbereiding)

111.205

40.000

16.329

-

Vervanging wegen 2022

319.560

319.560

-

-

Blauwstraat fietsstraat

256.843

-

182.848

73.995

Frederiksbolwerk e.o

172.351

172.351

-

-

Langeweg De Heen

72.559

72.559

-

-

Vervanging wegen 2023

652.427

-

-

652.427

Herinrichting Steenbergseweg, wegen

2.529.382

-

15.255

2.514.127

Het klein onderhoud betreft het onderhoud aan wegen (max. 5m2) welke uitgevoerd worden door onze buitendienst of de WVS. Indien meer onderhoud nodig is valt dit onder de raamovereenkomst of wordt het een project. In de loop der jaren is gebleken het budget klein onderhoud hoger is dan daadwerkelijk benodigd.Voor de komende jaren met de komende Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028 wordt dit budget met € 100.000 naar beneden bijgesteld.

Het groot onderhoud aan asfalt- en puinwegen is in 2023 uitgevoerd volgens plan. Echter door participatie en “onverwachte” werkzaamheden van NUTS-bedrijven hebben een aantal onderhoudsprojecten vertraging opgelopen waardoor deze nog niet tot uitvoering zijn gekomen. Het merendeel van deze projecten zal in 2024 uitgevoerd worden. In 2023 is wel de Blauwstraat geheel uitgevoerd.

In het voorjaar van 2024 zal er een nieuwe weginspectie worden uitgevoerd op basis waarvan het onderhoud voor de komende jaren bepaald kan worden. Naast de “standaard” inspectie is ervoor gekozen om aanvullend risicogestuurd te inspecteren. Hierbij wordt naast de “standaard” inspectie een risicocijfer per wegvak toegekent. Het doel van deze methodiek is dat we de mogelijkheid hebben om te beheersen op de hoogste risico’s in plaats van de grootste schades.