Lokale heffingen

Overzicht lokale heffingen

Onderstaande tabel geeft de opbrengsten 2023 uit de lokale heffingen weer:

Omschrijving

Jaarrekening 2022

Begroting 2023

Jaarrekening 2023

Onroerende zaakbelasting:

- eigenaren

4.481.796

4.495.077

4.587.848

- gebruikers

804.832

832.197

823.202

Afvalstoffenheffing

3.808.149

3.944.153

3.996.191

Rioolheffing

1.732.098

1.747.702

1.744.158

Hondenbelasting*

39

-

-

Toeristenbelasting

29.782

109.710

82.046

Forensenbelasting

7.950

7.100

8.476

Reclamebelasting

66.500

83.200

81.037

Leges bouwvergunningen c.a.

705.769

657.413

700.815

Leges burgerzaken

287.023

440.473

253.462

Leges openbare orde

4.909

13.000

4.398

Marktgelden

1.782

3.100

2.062

Begraafrechten

37.632

78.153

37.118

Totaal

11.968.261

12.411.278

12.320.812

* Betreft afwikkeling bezwaarschrift.

Op 28 februari 2023 zijn de gecombineerde aanslagen gemeentelijke belastingen 2023 opgelegd. De gecombineerde aanslag betreft de onroerende zaakbelastingen, afvalstoffenheffing, rioolheffing en voor zover van toepassing forensenbelasting. 

Lokale lasten 2023

eenpersoonshuishouden

meerpersoonshuishouden

OZB

348

348

Afvalstoffenheffing

308

411

Rioolheffing

131

154

Totaal

787

913

Landelijk gemiddelde

886

963

In de bovenstaande tabel is bij de berekening van de woonlasten uitgegaan van een woning met een gemiddelde WOZ-waarde van € 370.240. De tariefstelling voor de afvalstoffenheffing is met ingang van 2020 gebaseerd op één- of meerpersoonshuishouden.

Het bedrag dat is opgenomen als landelijk gemiddelde woonlast voor 2023 is ontleend aan de Atlas van de lokale belastingen 2023.

Hieronder een grafiek met de ontwikkeling van de lokale lastendruk in de periode 2016 - 2023.

Kwijtschelding van belastingen

De gemeente Steenbergen hanteert een kwijtscheldingsnorm van 100%. Dit betekent dat kwijtschelding wordt verleend aan personen wiens inkomen op bijstandsniveau ligt. Sinds 2009 maken we gebruik van geautomatiseerde kwijtschelding. Dit betekent dat belastingplichtigen die in aanmerking komen voor automatische kwijtschelding geen formulier hoeven in te vullen. De gemeente vermeldt direct bij het opleggen van de belastingaanslag dat er kwijtschelding is verleend.

Eind 2023 hebben we alle personen die voor de belastingaanslag 2023 volledige kwijtschelding hebben gehad aan het Inlichtingenbureau voorgelegd. Het Inlichtingenbureau toetst het inkomen, vermogen en zo ook of ze in het bezit zijn van een auto en geeft aan of ze voor volledige automatische kwijtschelding in aanmerking komen. Belastingplichtigen waarvan het Inlichtingenbureau aangeeft niet voor automatische kwijtschelding in aanmerking te komen, hebben we een formulier toegestuurd om eventueel zelf een verzoek om kwijtschelding aan te vragen.

Kwijtscheldingsverzoeken

2021

2022

2023

Verwerkt

455

441

460

In behandeling

6

13

34

Totaal

461

454

494

Bedrag

€ 156.244

€ 144.164

€ 157.547

Onroerende-zaakbelastingen / Waardering Onroerende Zaken (WOZ)

De OZB voor 2023 is gebaseerd op de WOZ-beschikkingen die in 2023 zijn vastgesteld naar waardepeildatum 1 januari 2022. Het tarief voor de OZB is een percentage van de WOZ-waarde. Hierna een tabel met de tarieven 2022 en 2023 met de gerealiseerde opbrengst:

2022

2023

Tarief

Opbrengst/
Opgelegd

Tarief

Opbrengst/
Opgelegd

Woningen

Eigenaren

0,1091%

3.203.381

0,0940%

3.207.430

Niet-woningen

Eigenaren

0,2082%

1.278.415

0,2181%

1.380.418

Gebruikers

0,1682%

804.832

0,1766%

823.202

Afvalstoffenheffing

De gemeente Steenbergen heeft als beleidsuitgangspunt kostendekkende tarieven voor de afvalstoffenheffing. De tarieven afvalstoffenheffing zijn gebaseerd op de samenstelling van een huishouden; eenpersoons- of meerpersoonshuishouden.

VANG beleid

In onze gemeente wordt ‘Omgekeerd Ingezameld’ zonder tarief op restafval. Men betaalt dus niet per keer dat men het restafval naar de ondergrondse restafvalcontainer brengt. Door de grondstoffen zoveel mogelijk aan huis in te zamelen komen we steeds dichter bij de door de raad vastgestelde VANG doelstelling (Van Afval Naar Grondstof) van 100 kg restafval per inwoner en 75% afval voor hergebruik.

Maatregelen vanuit de Rijksoverheid, zoals stijging van de afvalstoffenbelasting en de CO2-heffing voor verbrandingsovens zorgen ervoor dat de verwerkingskosten voor het restafval steeds hoger worden. Een reden te meer om, naast de milieudoelstelling, extra in te blijven zetten op het verminderen van de hoeveelheid (grof en fijn) restafval

Dat Omgekeerd Inzamelen werkt is inmiddels bewezen, echter het kan nog veel beter. In het beleidsplan VANG zijn meerdere projecten opgenomen die kunnen leiden tot verlaging van de hoeveelheid restafval en toename van de hoeveelheid grondstoffen. Bijvoorbeeld GFT inzameling bij hoogbouw, en afvaleducatie op scholen. Het beleidsplan VANG 2016-2020 wordt verder geëvalueerd en waar nodig geoptimaliseerd.

Opbrengst oud papier en karton

De opbrengst van het oud papier en karton fluctueert. In 2023 was de opbrengst per ton gehalveerd ten opzichte van 2022.

Egalisatiereserve

De opbrengst van de heffingen in 2023 is voldoende om de kosten van afvalbeheer in dat jaar te dekken, met een overschot van € 319.983. Dit bedrag zal worden toegevoegd aan de egalisatievoorziening. De egalisatievoorziening kan worden gebruikt voor onvoorziene eenmalige uitgaven en zal helpen om schommelingen in de afvalstoffenheffing zoveel mogelijk te beperken. Aan het einde van 2024 bedraagt het saldo van de voorziening ongeveer € 1,107 miljoen.

Kostendekkendheid afvalstoffenheffing 2023

7.3 Afval

3.177.756

0.8 Overige baten en lasten:

0.10 Mutaties reserves

-

6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding)

127.009

0.8 Overige baten en lasten:

Inkomsten 7.3 Afval, excl. Heffingen

-460.054

Netto kosten 7.3 Afval

2.844.711

Toe te rekenen kosten:

Overhead

365.716

BTW

465.781

Totale kosten

3.676.208

Storting voorziening

319.983

Totale kosten inclusief storting voorziening

3.996.191

Opbrengst heffingen

3.996.191

Dekking

100%

Onderzoek aanbestedingsstrategie afval-aansluiten bij Saver N.V.

Uit onderzoek bleek dat het voor de gemeente Steenbergen beter is om voor de inzameling van het huishoudelijk afval, en het transport en verwerking van de afvalstromen op de milieustraat, aan te sluiten bij Saver N.V. Daarnaast biedt het kansen om diverse projecten in gezamenlijkheid met de deelnemende gemeenten uit te voeren om zo meer toe te kunnen werken naar een circulaire economie. De raad heeft in maart 2023 hiertoe besloten en een krediet van € 162.500,- beschikbaar gesteld om per 1 januari 2024 als aandeelhouder toe te treden. Na besluitvorming is het project ‘Toetreding gemeente Steenbergen tot Saver N.V.’ uitgevoerd en was de implementatie per 1 januari 2024 gereed.

Naheffing Attero als gevolg van te weinig aangeleverd restafval

Het vigerend contract voor de Brabantbrede aanlevering van huishoudelijk restafval aan Attero kende een leverplicht van 510.000 ton per jaar (tot 1 februari 2017). Attero heeft over de looptijd van 2011 tot februari 2017 de boeteclausule geëffectueerd.

Over de periode van 2011-2014 is de uitspraak definitief in het voordeel van de gemeenten (die gezamenlijk optrekken in de Vereniging van Contractanten-VvC) gebleven en hoeft geen boete te worden betaald.

In augustus 2019 is door arbiters over de periode 2015 tot februari 2017 een eindvonnis gewezen, waarbij de voor gewesten en gemeenten ongunstige beslissingen in stand zijn gebleven. Brabantbreed betekent een naheffing voor minder aangeleverd restafval van zo’n 15 miljoen euro. De gemeenten van het voormalig GSV gewest (Roosendaal, Halderberge, Woensdrecht, Steenbergen, Moerdijk, Rucphen en Bergen op Zoom) hebben gezien de aangeleverde tonnages in de jaren 2015 tot 1 februari geen factuur voor naheffing ontvangen. De VvC is een procedure gestart om het vonnis door de rechter te laten vernietigen. In deze vernietigingsprocedure zijn de gemeenten in het gelijk gesteld.

Attero is in cassatie gegaan tegen de uitspraak van het Hof in de vernietigingsprocedure. Op

17 maart 2023 besloot de Hoge Raad een uitspraak van het Gerechtshof Den Haag te vernietigen. Het gerechtshof had in 2021 juist bepaald dat de gemeenten de naheffing niet hoefden te betalen, omdat dat in strijd was met een eerder arbitraal vonnis. Helaas voor de gemeenten besloot de Hoge Raad in het eindoordeel de zaak zelf af te doen. De uitspraak van het Gerechtshof is vernietigd en de gemeenten moeten alsnog betalen.

Inmiddels hebben de gemeenten hun financiële verplichtingen voldaan.

Hiermee is de langslepende juridische procedure met Attero eindelijk afgerond. De Vereniging van Contractanten is eind 2023 opgeheven.

Rioolrecht

Het Verbrede Gemeentelijke Rioleringsplan 2020 – 2023 is in september 2020 vastgesteld. Hierin is geregeld hoe de gemeente de zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater gaat vervullen. Tevens is hierin verankerd de wijze waarop dit bekostigd gaat worden. Om niet al te grote schommelingen in de tariefstelling te krijgen is een voorziening gevormd.

Tijdens de doorrekening van de meerjarige budgetten gedurende begroting 2024 bleek er een behoorlijk structureel tekort te ontstaan tussen de opbrengst uit heffingen en de geraamde kosten. Dit is ook terug te zien in de cijfers 2023. Hoewel de investeringen bij riolering lager uitvallen dan begroot, is bij de exploitatie 2023 bij riolering wel een tekort zichtbaar. Er behoort, zie ook onderstaand overzicht, een bedrag van € 301.254 te worden onttrokken aan de voorziening. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

  1. De hogere energiekosten bij gemalen (hogere tarieven);
  2. Extra capaciteit is ingezet om de investeringen in de rioleringen voor te bereiden;
  3. Er waren meer calamiteiten (met name bij de IBA’s), waardoor de herstelkosten hoger uitvallen dan het regulier begrote onderhoudsbudget.

De planning van de investeringen behoort niet meer vertraagd te worden door een gebrek aan capaciteit, omdat daar in 2023 is op gestuurd. Er zijn dan andere oorzaken waardoor de vertraging ontstaat. Dit is nader toegelicht in programma 3 bij de investeringen. Vanaf 2024 worden de kosten van Voorbereiding Aanbesteding Toezicht (VAT-kosten) voortaan meegenomen in het investeringsbedrag in plaats van ten laste van de exploitatie gebracht.

De maatstaf van heffing is een vast bedrag per aansluiting en de opbrengst rioolheffing bedroeg € 1.744.158. Om het structurele gat tussen de opbrengst vanuit de heffingen en de exploitatiekosten bij riolering te dichten, is bij de begroting 2024 al besloten om het tarief vanaf 2024 te verhogen met 7%. Dit is een forse verhoging, maar in combinatie met de ontwikkeling van andere lokale lasten in de begroting 2024, was de stijging van het totaal van de lokale lastendruk voor de inwoners niet buitensporig in 2023. Toch behoort er rekening te worden gehouden, dat de rioolheffing ook de komende jaren zal gaan stijgen. Zeker als de watertaken worden uitgebreid/verbreed als gevolg van de klimaatveranderingen en de wens om te investeringen in een duurzame aanpak. Daarnaast is de verwachting dat de participatie trajecten bij de reconstructie projecten meer geld gaan kosten.

Vanuit een nieuwe planning is het bedoeling om voor de zomervakantie 2024 aan de raad het Gemeentelijk Water programma (GWP) 2024-2027 aan te bieden. De hoofdbouwstenen van het GWP bestaan uit beleidskeuzes en financiële middelen. Er worden daarin een aantal keuzes / scenario’s voorgelegd en ook wat dan de gevolgen zijn voor de heffing. In de begroting 2025 vindt verwerking plaats van de besluitvorming. Ultimo 2023 is de stand van de voorziening afgerond € 1,167 en daarmee kunnen komende jaren tegenvallers mee worden opgevangen of de keus gemaakt worden om de verspelde tariefstijging trapsgewijs in te voeren.

Tabel Rioolheffing

Steenbergen

Landelijk

Tarief (vast bedrag)

154

213

Opbrengst

1.744.158

Kwijtschelding mogelijk

Ja

Kostendekkendheid rioolheffing 2023

Kostendekkendheid rioolheffing 2023

2.1 Verkeer en vervoer

137.623

7.2 Riolering

1.485.992

Mutatie Voorziening Baggerfonds

-

6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding)

29.633

0.8 Overige baten en lasten:

Inkomsten 7.2 Riolering, excl. Heffingen

-

Netto kosten 7.2 Riolering

1.653.248

Toe te rekenen kosten:

Overhead

209.866

BTW

182.568

Totale kosten

2.045.682

Onttrekking voorziening

-301.524

Totale kosten incl. onttrekking voorziening

1.744.158

Opbrengst heffingen

1.744.158

Dekking

100%

Forensenbelasting

Forensenbelasting kan worden geheven van natuurlijke personen die voor meer dan 90 dagen een woning in de gemeente Steenbergen ter beschikking hebben en hier niet staan ingeschreven. We hebben voor 2023 26 aanslagen opgelegd.

Tabel Forensenbelasting

Steenbergen

Tarief

326

Opbrengst

8.476

Kwijtschelding mogelijk

Ja