Financiële verantwoording 2023

Taakveld

begroting 2023

begr. na wijz. 2023

Rekening 2023

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Vennootschapsbelasting (VpB)

-

-

-

-

130.676

-

Crisisbeheersing en brandweer

1.595.306

-

1.662.121

-

1.868.730

-

Openbare orde en veiligheid

940.208

18.000

1.269.868

18.000

1.348.403

8.418

Verkeer en vervoer

5.173.395

266.700

5.396.591

115.603

4.527.800

228.772

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

-

-

17.460

14.924

41.314

558.614

Sportaccommodaties

1.385.767

419.139

1.499.192

416.415

1.540.862

523.350

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

2.386.217

7.095

3.288.598

22.095

2.681.170

34.787

Riolering

1.576.515

2.083.984

1.651.466

2.092.223

1.731.850

2.121.747

Afval

3.299.173

4.271.153

3.346.418

4.271.153

3.497.739

4.456.245

Milieubeheer

836.855

-

1.347.663

-

1.056.226

488.224

Begraafplaatsen en crematoria

89.736

78.153

93.617

78.153

87.167

40.836

Ruimte en leefomgeving

828.926

220.381

1.050.071

220.381

1.309.378

472.782

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

2.943.545

2.943.545

1.507.402

1.503.850

1.305.085

1.421.440

Wonen en bouwen

1.123.563

716.691

1.639.489

1.079.318

1.983.400

980.525

Subtotaal

22.179.206

11.024.841

23.769.956

9.832.115

23.109.800

11.335.739

Mutaties reserves

29.979

479.067

29.979

1.805.438

40.868

2.052.371

Totaal

22.209.185

11.503.908

23.799.935

11.637.553

23.150.668

13.388.110

Saldo programma Leefomgeving en duurzaamheid

-10.705.277

-12.162.382

-9.762.558

Het programma Leefomgeving en duurzaamheid sluit ten opzichte van de begroting na wijziging € 2.399.824 voordeliger.

De voornaamste afwijkingen (> € 50.000) tussen raming en werkelijkheid (het niet toegelichte resterende saldo betreft een cumulatie van kleinere verschillen) betreffen:

Taakveld

Product

Bedrag

V/N

I/S

Toelichting

Mutaties in de reserves

Mutaties in de reserves programma fysieke leefomgeving en duurzaamheid

236.044

V

I

1. Dit betreft de vrijval van de reserves onderhoud gebouwen en reserve sportparken per 01-01-2023. Dit betreft een budgetneutrale post, want dit bedrag wordt gestort in de voorziening onderhoud gebouwen en sportparken (zie ook onderstaande toelichting bij product "exploitatie overige panden").
Voordeel afgerond € 671.000
2. In de begroting is er rekening mee gehouden, dat de kapitaallasten van investeringen in de ecologische verbindingszones en GVVP infra worden bekostigd door een uitname uit de reserve ter dekking van kapitaallasten. Omdat deze investeringen nog niet gerealiseerd zijn, hoeft er ook geen geld uit deze reserve te worden gehaald. Met het 213a onderzoek en de begroting 2024 is het oude krediet voor de GVVP infra-projecten afgeboekt en zijn nieuwe GVVP kredieten in de investeringsstaten opnieuw opgevoerd naar rato van tijd (dus in het jaar dat de investering verwacht wordt).
Nadeel afgerond € 73.000
3. Bij de raadsvergadering van 15 december 2022, voorstel "actualisatie woonwagenbeleid en scenariokeuze", is een amendement aangenomen om de financiële dekking van het voorstel aan te passen. Om het overall begrotingsresultaat van de gemeente niet negatief te laten worden (zoals dat in de doorkijk was opgenomen in het voorstel) is daarin geregeld, dat er begrotingstechnisch een bedrag van € 62.296 uit de algemene reserve wordt gehaald om het overall begrotingsresultaat aan te vullen en positief te houden. Met het huidige positieve jaarrekeningresultaat en de lagere uitgaven bij de post project normalisatie woonwagenbeleid, is de begrote uitname van de algemene reserve niet benodigd.
Nadeel afgerond € 62.000
4. In 2023 zijn er binnen programma 3, taakveld "crisisbeheersing en brandweer", eenmalige uitgaven gedaan ten behoeve van de reserve Covid en Energiecrisisfonds. Het bedrag betreft de onttrekking uit deze reserve die niet was voorzien in de begroting 2023 met betrekking tot de energie- en/of coronacrisis.
Positief afgerond € 203.000
5. Uit de analyse van andere producten binnen programma 3 blijkt, dat bepaalde eenmalige budgetten, welke bekostigd zijn vanuit de algemene reserve niet of gedeeltelijk zijn uitgegeven. Dit zorgt voor een lagere uitname uit de reserves bij programma 3. De belangrijkste posten zijn de eenmalige budgetten voor sport en beweegtuinen, onderzoek energieneutraal gemeentelijke gebouwen, speelterreinen en beweegtuinen, entrees en rotondes, centrumhaven Dinteloord en implementatie omgevingswet.
Nadeel afgerond € 503.000

De totaaltelling van 1 t/m 5 vormt het totaalbedrag van de mutaties in de reserves voor programma 3.

Vennootschaps-belasting

Vennootschaps-belasting

130.676

N

I

Bij de jaarrekeningwerkzaamheden worden de grondexploitaties altijd opnieuw geactualiseerd op basis van de werkelijke kosten en opbrengsten. Afhankelijk van de inflatie, reeds gemaakte kosten en opbrengsten wordt dan het tussentijdse resultaat berekend op de grondexploitaties. Dit jaar heeft dit een positief effect van afgerond € 550.000. Hierover dient vennootschapsbelasting over betaald te worden. Dit betreft een voorlopige claim. Bij de definitieve doorrekening, die later in het jaar plaatsvindt, is er wellicht het een en het ander te verrekenen met andere VPB-plichtige activiteiten. Het verschil wordt dan verrekend met de exploitatie 2024.

Crisisbeheersing en brandweer

COVID-19 & Energiecrisis

203.214

N

I

In 2023 zijn er uitgaven gedaan die niet in de begroting stonden, namelijk:
- Subsidie voor energiekosten aan maatschappelijke organisaties in de gemeente Steenbergen;
- Extra kosten vanwege de coronacrisis in de jeugdwet en Wmo voor 2021 en 2022;
- Subsidie ter stimulering van investeringen in terrassen;
- Overige kosten als gevolg van de energie- en/of coronacrisis.
Deze eenmalige kosten als gevolg van de energie- en/of coronacrisis worden (budgetneutraal) gefinancierd vanuit de reserve Covid en Energiecrisisfonds, die speciaal hiervoor is opgezet. De tegenboeking van deze kosten zijn toegelicht op het taakveld "Mutaties in de reserves programma fysieke leefomgeving en duurzaamheid".

Openbare orde en veiligheid

Openbare orde en veiligheid

84.476

N

I/S

De afwijking is door onderstaande posten te verklaren:
1. Kosten schade door vandalisme/derden : op de post veiligheid zijn in 2023 eenmalige uitgaven gedaan om de openbare orde te handhaven. Enerzijds zijn er eenmalige kosten gemaakt voor het opruimen van drugsafval. Daarnaast is er een anti-kraakactie geweest en zijn hierna maatregelen genomen bij leegstaande panden om dit nog een tweede keer te voorkomen.
Incidenteel nadeel € 29.000
2. Opvang zwerfkatten / zwerfhonden: afgelopen jaren zijn er vanuit een wettelijke verplichting meer zwerfdieren opgevangen dan budgettair rekening mee is gehouden. Het gaat met name om de opvang van meer zwerfkatten en de vervoerskosten hiervan. De gemeente is verplicht de eerste twee weken van de opvang te bekostigen. Deze post zal met de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028/Begroting 2025 meer gebaseerd worden op de laatste ervaringcijfers.
Structureel nadeel € 16.000
3. Bijdrage Zorg- en Veiligheidshuis De Markiezaten: deze bijdrage staat op dit moment nog bij veiligheid verantwoord. Het budget op deze kostensoort is al een paar jaar niet toereikend. Het budget is ondergebracht bij Zorg en zal bij de volgende begroting worden rechtgetrokken.
Structureel nadeel € 18.000
4. bijdrage aan de Taskforce RIEC: deze bijdrage is al een aantal jaren niet toereikend voor de genoemde bijdrage. Deze post zal met de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028/Begroting 2025 worden aangepast aan de actuele bijdragen aan deze organisaties.
Structureel nadeel € 14.000

Verkeer en vervoer

Centrumhaven Dinteloord RO

50.000

V

I

Al enkele jaren is er een exploitatiebudget gereserveerd voor de centrumHaven Dinteloord. Dit budget is bestemd voor het verbeteren van het groen, opwaarderen van de achterzijde van het dorpshuis en het plaatsen van bloembakken. Echter, de uitvoering hiervan is afhankelijk van de herinrichting van de Steenbergseweg en een bouwplan voor de verpauperde panden op die locatie. De planning is momenteel om in september 2024 een aannemer te selecteren in overleg met de bewoners. De daadwerkelijke uitvoering zal op zijn vroegst in 2025 plaatsvinden.

Verkeer en vervoer

GVVP

402.476

V

I

Het budget voor het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) bestaat uit middelen voor GVVP-studies en GVVP-infrastructuur. In 2023 is het bedrag voor de studies aangevuld met overschotten uit 2022. De werkelijke uitgaven voor de GVVP-studies vielen lager uit in 2023 doordat enkele studies volledig door interne medewerkers zijn uitgevoerd. Voor sommige studies zijn wel voorbereidingen getroffen. Voor de vervolgstudies met betrekking tot de randweg Steenbergen hangt dit samen met de ontwikkeling van het gebied. De uitgaven voor deze ontwikkeling zullen in 2024 plaatsvinden. Doordat er in 2023 geen uitgaven waren, zijn de meeste middelen uit 2022 niet benut. Voor 2024 is een realistische inschatting gemaakt van de benodigde middelen. Daarom wordt bij de bestemming van de resultaten in de jaarstukken voorgesteld een deel van de overschotten van €148.500 over te hevelen naar 2024, om de reservering voor GVVP-studies in dat jaar aan te vullen.

Voor het GVVP-infrastructuurdeel is bij de start van het GVVP een groot investeringsbudget voor infrastructurele maatregelen beschikbaar gesteld, waarbij meteen afschrijvingskosten zijn begroot, terwijl de uitvoering van deze investeringen over meerdere jaren wordt gespreid. In de beginjaren zijn er te veel afschrijvingskosten begroot. Naar aanleiding van het 213A onderzoek is in de begroting voor 2024 dit grote investeringsbedrag afgeboekt en zijn de GVVP-infrastructuurinvesteringen beter gespreid over de begrotingsjaren.

Verkeer en vervoer

Kunstwerken

50.685

V

I

Bij kunstwerken is er een structureel exploitatiebudget beschikbaar voor tussentijdse herstelkosten. Dit budget is in 2023 nauwelijks benut, omdat de inspecties aan de kunstwerken in Q1 2024 hebben plaatsgevonden. Uit deze inspecties volgen eventuele herstelkosten, Mocht meer budget nodig zijn naar aanleiding van deze inspectie in 2024, zal dit worden teruggekoppeld met de Tussenrapportage 2024.

Verkeer en vervoer

Onderhoud verharding/wegen

113.161

V

I/S

Met de Tussenrapportage 2023 is het budget voor onkruidbestrijding verhoogd, omdat er een aanzienlijke stijging werd verwacht na een nieuwe aanbesteding. Na de afronding van de aanbesteding blijkt de contractwaarde echter lager te zijn dan verwacht. Omdat de aanbesteding pas laat in 2023 is afgerond, zullen er in 2024 nog extra inhaalwerkzaamheden en communicatie nodig zijn. Na 2 jaar zal het contract geëvalueerd worden en bij tevredenheid mogelijk nog eens met twee jaar verlengd worden. Met een indexering in gedachten kan het structurele budget voor 2024 met €29.000 en vanaf 2025 met €36.500 worden verlaagd. Deze wijzigingen zullen worden meegenomen in de mutaties van de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028.

Verkeer en vervoer

Wegen, straten en pleinen

254.657

V

I/S

Op deze post is ten eerste een overschot bij de kapitaallasten, omdat bepaalde geplande investeringen vertraging hebben opgelopen. Dit bleek eerder ook uit het 213A onderzoek. De begrote kapitaallasten zijn daarvoor voor het boekjaar 2023 niet tussentijds aangepast. In de jaarrekening wordt in programma 3 voor de grootste afwijkingen in de kredieten (> € 50.000) een toelichting gegeven op het verschil. Bij wegen ontstaat de vertraging in 2024 veelal door burgerparticipatie en onverwachte vertraging bij geplande werkzaamheden door nutswerkzaamheden.
Verder is op deze post een overschot te zien op het klein onderhoud wegen. Vanaf dit jaar wordt dit anders ingeregeld, want deze post is bedoeld voor klein onderhoud door de buitendienst of de WVS. Indien meer onderhoud benodigd is, valt dit onder de raamovereenkomst en/of het desbetreffende project. Deze posten komen dan ten laste van de voorziening. Hiermee is minder structureel budget benodigd bij het onderdeel klein onderhoud wegen en kan daar met de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028 structureel € 100.000 op worden afgeboekt.

Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Uitbreiding Reinierpolder I

519.836

V

I

Zoals gebruikelijk worden alle grondexploitaties bij de jaarrekening geactualiseerd, ook voor de toekomst als voorbereiding op de begroting. Alle kavels zijn inmiddels verkocht en het gebied van Reinierpolder fase 1 is volledig bouwrijp gemaakt. In deze herziening is kritisch gekeken naar welke werkzaamheden nog worden uitgevoerd. Naar verwacht wordt de grondexploitatie in 2024 afgesloten. Hierdoor zijn ten opzichte van voorgaande actualisatie diverse opgenomen budgetten voor bouwrijp maken, woonrijp maken en plankosten grotendeels komen te vervallen. Vandaar dat er in 2023 een tussentijdse winstneming mogelijk is.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Openbaar groen

196.289

V

I

Op deze post is een overschot zichtbaar en dat heeft meerdere oorzaken. Dit komt ten eerste omdat op de post aanschaffingen en overige uitgaven minder is besteed. Verder is er minder personeel WVS ingehuurd, omdat vanuit de WVS minder aanbod is van arbeid dan vooraf is gepland. Daarnaast is op het personeelsbudget een overschot te zien, omdat de invulling van de uitbreidingsvacatures in 2023 trager verliep dan in de begroting rekening mee was gehouden. Tenslotte is er een overschot zichtbaar bij de kapitaallasten, omdat bepaalde investeringen in het openbaar groen nog niet in 2023 zijn afgerond en de vervanging van rollend materieel op hold is gezet in afwachting van een nieuwe raamovereenkomst voor de gemeentelijke voertuigen.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Speeltuinen, speelplaatsen, trapveldjes

191.373

V

I

Met de jaarrekening van 2022 zijn eenmalige budgetten voor sport- en beweegtuinen en/of speelterreinen/toestellen ter waarde van €121.000 overgeheveld. In 2023 is hier bijna niets van uitgegeven en kan dit bedrag vrijvallen. Hoewel er in 2023 oorspronkelijk een inhaalslag en een uitvoeringsprogramma gepland was, is dit niet gerealiseerd. Vanaf maart 2024 zal er een inhaalslag worden gemaakt voor de vervanging van de meest essentiële toestellen vanwege veiligheid en achterstand. In 2024 zal begonnen worden met het opnieuw inrichten van de meest noodzakelijke speelplekken op 4 locaties. In totaal is er in 2024 een bedrag van ruim €140.000 nodig om deze inhaalslag te realiseren, dat gefinancierd kan worden uit het investeringskrediet van 2024 (€210.000).
Op dit moment wordt er een meerjarig speelplan opgesteld om toekomstige vervangingen voor alle kernen in kaart te brengen, in samenwerking met de burgers (burgerparticipatie). Als de resultaten tijdig bekend zijn, zullen de financiële gevolgen hiervan worden meegenomen in de begroting van 2025.
Tot slot zijn er op deze post nog voordelen te zien vanwege een lagere urendoorbelasting vanuit de afdeling en lagere kapitaallasten als gevolg van vertraging in de geplande investeringen.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Verbetering openbaar groen

176.797

V

I

Vanuit 2022 is er een bedrag overgeheveld voor de uitvoering van de visie van entrees/rotondes. De raad heeft in 2023 gevraagd om zoveel mogelijk de originele motie aan te houden in plaats van de later opgestelde visie en hiermee de uitvoering te versoberen. Hier is gehoor aan gegeven. In 2023 zijn er nieuwe komportalen aangeschaft en is er geïnvesteerd in de entrees van de Reinierpolder. De overige werkzaamheden vanuit de visie komen te vervallen. Toekomstige maatregelen omtrent entrees worden zoveel mogelijk vanuit de bestaande budgetten gefinancierd.

Openbaar groen en (openlucht) recreatie

Waterlossingen, sloten enz.

51.612

V

I

Op deze post wordt voor het merendeel het dagelijks onderhoud aan de sloten en watergangen geboekt. De werkelijke uitgaven zijn minimaal en de kosten van de uitvoering hiervan zijn in 2023 ook op andere posten binnen programma 3 verantwoord. Verder zijn hier kapitaallasten begroot van een investering die niet tot uitvoering is gekomen. Met de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028 zal beoordeeld worden of deze post (deels) kan worden afgeboekt ten gunste van de algemene middelen.

Afval

Afvalfonds

132.313

V

I

Het Afvalfonds Verpakkingen betaalt gemeenten en andere gebiedsbeheerders vanaf 1 januari 2023 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. De vergoeding heeft betrekking op zowel het beheren en ledigen van prullenbakken als de verwerking van het verpakkingsafval. Met de begroting 2023 is deze vergoeding voorzichtig ingeschat. Ook zijn er in 2023 nog nabetalingen van voorgaande jaren ontvangen. Het voordeel van deze hogere opbrengst komt ten goede van de voorziening. Via de voorziening komt dit voordeel bij de burger terecht, omdat deze wordt gebruikt voor toekomstige tegenvallers bij afval en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren.

Afval

Baten reinigingsrecht afvalstoffenheffing

52.038

V

I

De gemeente heeft in 2023 voor een bedrag aan € 3,94 miljoen aan afvalstoffenheffing ontvangen, iets meer dan begroot. Via de voorziening komt dit voordeel bij de burger terecht, omdat deze wordt gebruikt voor toekomstige tegenvallers bij afval en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren.

Afval

Milieustraat

163.179

N

I

De kosten op de milieustraat waren dit jaar hoger dan begroot. Maar door de twee bovengenoemde voordelen vallen de opbrengsten in totaal hoger uit dan de kosten bij afval. Vandaar wordt er meer in de voorziening (vanwege 100% kostentoerekening) gestort. Dit leidt dan tot een overschrijding op dit product. Hiermee worden bovenstaande voordelen indirect teruggeven aan burger om voor toekomstige tegenvallers bij afval op te vangen en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren.

Milieubeheer

Energietransitie/duurzaamheid

772.470

V

I

Op deze post is een aanzienlijk overschot te zien en dit zijn de belangrijkste verklaringen hiervoor:
1. Vanuit de algemene uitkeringen van 2019 en 2020 zijn middelen vrijgemaakt die vrij besteedbaar zijn gesteld (in tegenstelling tot de latere specifieke uitkeringen) om het klimaat- en energiebeleid van gemeenten een eerste impuls te geven. De afgelopen jaren zijn deze middelen gereserveerd en er is zuinig mee omgegaan, waardoor er weinig van is uitgegeven. Telkens bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat is dit overschot doorgeschoven. Dit jaar is er € 44.500 uitgegeven en blijft er ongeveer € 340.000 over. In het tweede kwartaal van 2024 zullen er vanuit verschillende duurzaamheidsbeleidsstukken uitgaven worden gedaan. Daarom vragen we opnieuw om deze resterende middelen over te hevelen.
2. Onder de specifieke regeling "Uitvoeringsmiddelen klimaat- en energiebeleid (CDOKE)" mogen we de kosten voor eigen personeel en externe inhuur die zijn ingezet voor het klimaat- en energiebeleid doorberekenen. Daarnaast is het toegestaan om overheadkosten toe te rekenen aan deze specifieke uitkering. Hierdoor is het volledige bedrag voor 2024 vanuit deze specifieke regeling van € 475.000 benut. In de begroting is hier geen rekening mee gehouden, wat heeft geleid tot het aanzienlijke voordeel.

Ruimte en leefomgeving

Opgave Omgevingswet

107.633

V

I

Eind 2023 zijn bijna alle taken voor de implementatie van de Omgevingswet afgerond. Deze wet is van kracht geworden op 1 januari 2024. In 2024 moeten er nog enkele afrondende werkzaamheden worden uitgevoerd, waarvoor een bedrag van € 81.000 nodig is. Als resultaatbestemming wordt gevraagd om dit bedrag over te hevelen naar 2024. Het resterende bedrag van € 27.000 valt dan vrij in de algemene reserve.

Ruimte en leefomgeving

Projecten (algemeen)

134.306

N

I

Het tekort op deze post is voornamelijk ontstaan door de uren die de interne medewerkers hebben gemaakt voor het project 'Vitale Vesting', terwijl deze uren niet waren opgenomen in het budget. Daarnaast zijn er ook kosten gemaakt die verband houden met projecten zoals 'Vitale Vesting'.

Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)

Centrumplan Welberg (vml. voetbalveld)

76.585

V

I

Bij deze grondexploitatie zijn alle kavels verkocht en betaald, en momenteel wordt de laatste woning gebouwd. In 2024 zal het laatste deel van het gebied worden gereedgemaakt voor bewoning, waarna de grondexploitatie wordt afgerond. Het resultaat van deze exploitatie is echter verbeterd in vergelijking met 2023. Dit komt voornamelijk door een verlaging van de resterende ramingen voor het gereedmaken van het gebied en de bijkomende kosten. Hierdoor kan er nu rekening worden gehouden met een minder groot verlies op het project dan aanvankelijk was voorzien.

Wonen en bouwen

Bouwleges

68.298

V

I

In oktober zijn vergunningen afgegeven voor twee grote bouwprojecten, waarvoor leges in rekening zijn gebracht. Hierdoor is er in 2023 een hogere opbrengst gefactureerd dan oorspronkelijk was ingeschat.

Wonen en bouwen

Exploitatie overige panden

648.990

N

I

Met de begroting van 2023 is het meerjarenonderhoudsplan voor de gemeentelijke gebouwen en sportparken vastgesteld, inclusief het groot onderhoud voor de komende 10 jaar. Vanaf 2023 mag de gemeente weer conform de voorschriften een voorziening opnemen voor dit onderhoud, iets wat voorheen niet was toegestaan omdat er geen actueel plan was. Tot en met 2022 waren er aparte reserves voor groot onderhoud van gebouwen en sportparken. Zoals vermeld in de begroting van 2023, zullen de eindsaldi van deze reserves worden overgeheveld naar de nieuwe voorziening. Hierdoor zal de structurele bijdrage aan de voorziening lager uitvallen. Er is echter binnen programma 3 een budgetneutrale boeking gedaan, waarbij de saldi van de reserves worden overgeboekt naar de voorziening.

Wonen en bouwen

Project Normalisatie Woonwagencentra Steenbergen

136.995

V

I

Het budget voor het project 'normalisatie woonwagencentra' in 2023 vertoont een aanzienlijk overschot, om verschillende redenen. Ten eerste waren er kosten opgenomen voor de voorbereiding van standplaatsen op De Weel en Tolsedijk, maar deze bleken niet nodig omdat de bodem geschikt was voor nieuwe standplaatsen zonder sanering. De verplichte landschappelijke compensatie voor de nieuwe standplaatsen, zoals voorgeschreven door de Provincie, zal pas in 2024 worden gemaakt als onderdeel van de herinrichting van de openbare ruimte. In Dinteloord hoeft geen boete betaald te worden volgens de Provinciale regels. Door de gecombineerde procedures voor uitbreiding van beide locaties, is er financieel voordeel behaald in de planvorming.
In 2023 zijn er gesprekken gevoerd met verschillende partijen over de aankoop van standplaatsen. Vanwege beperkte direct beschikbare standplaatsen, de implementatie van nieuw beleid voor mensen op de wachtlijst en vertragingen bij de Bibobtoetsen, zijn enkele verkooptransacties niet afgerond in 2023. Het project was oorspronkelijk bedoeld om budgetneutraal te zijn door de verkoop van standplaatsen en het parkeren van overtollige gelden in een reserve. In 2022 waren de kosten echter €119.594 hoger dan de stand van de reserve, wat uit algemene middelen moest worden gefinancierd. Met het overschot in 2023 wordt beoogd dit bedrag terug te storten in de algemene middelen en het resterende bedrag van €17.401 over te hevelen naar 2024 via de reserve.

Legenda: V = Voordeel, N = Nadeel, I = Incidenteel, S = Structureel