Financiële verantwoording 2023
Taakveld | begroting 2023 | begr. na wijz. 2023 | Rekening 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
Vennootschapsbelasting (VpB) | - | - | - | - | 130.676 | - |
Crisisbeheersing en brandweer | 1.595.306 | - | 1.662.121 | - | 1.868.730 | - |
Openbare orde en veiligheid | 940.208 | 18.000 | 1.269.868 | 18.000 | 1.348.403 | 8.418 |
Verkeer en vervoer | 5.173.395 | 266.700 | 5.396.591 | 115.603 | 4.527.800 | 228.772 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | - | - | 17.460 | 14.924 | 41.314 | 558.614 |
Sportaccommodaties | 1.385.767 | 419.139 | 1.499.192 | 416.415 | 1.540.862 | 523.350 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 2.386.217 | 7.095 | 3.288.598 | 22.095 | 2.681.170 | 34.787 |
Riolering | 1.576.515 | 2.083.984 | 1.651.466 | 2.092.223 | 1.731.850 | 2.121.747 |
Afval | 3.299.173 | 4.271.153 | 3.346.418 | 4.271.153 | 3.497.739 | 4.456.245 |
Milieubeheer | 836.855 | - | 1.347.663 | - | 1.056.226 | 488.224 |
Begraafplaatsen en crematoria | 89.736 | 78.153 | 93.617 | 78.153 | 87.167 | 40.836 |
Ruimte en leefomgeving | 828.926 | 220.381 | 1.050.071 | 220.381 | 1.309.378 | 472.782 |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | 2.943.545 | 2.943.545 | 1.507.402 | 1.503.850 | 1.305.085 | 1.421.440 |
Wonen en bouwen | 1.123.563 | 716.691 | 1.639.489 | 1.079.318 | 1.983.400 | 980.525 |
Subtotaal | 22.179.206 | 11.024.841 | 23.769.956 | 9.832.115 | 23.109.800 | 11.335.739 |
Mutaties reserves | 29.979 | 479.067 | 29.979 | 1.805.438 | 40.868 | 2.052.371 |
Totaal | 22.209.185 | 11.503.908 | 23.799.935 | 11.637.553 | 23.150.668 | 13.388.110 |
Saldo programma Leefomgeving en duurzaamheid | -10.705.277 | -12.162.382 | -9.762.558 |
Het programma Leefomgeving en duurzaamheid sluit ten opzichte van de begroting na wijziging € 2.399.824 voordeliger.
De voornaamste afwijkingen (> € 50.000) tussen raming en werkelijkheid (het niet toegelichte resterende saldo betreft een cumulatie van kleinere verschillen) betreffen:
Taakveld | Product | Bedrag | V/N | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Mutaties in de reserves | Mutaties in de reserves programma fysieke leefomgeving en duurzaamheid | 236.044 | V | I | 1. Dit betreft de vrijval van de reserves onderhoud gebouwen en reserve sportparken per 01-01-2023. Dit betreft een budgetneutrale post, want dit bedrag wordt gestort in de voorziening onderhoud gebouwen en sportparken (zie ook onderstaande toelichting bij product "exploitatie overige panden"). |
Vennootschaps-belasting | Vennootschaps-belasting | 130.676 | N | I | Bij de jaarrekeningwerkzaamheden worden de grondexploitaties altijd opnieuw geactualiseerd op basis van de werkelijke kosten en opbrengsten. Afhankelijk van de inflatie, reeds gemaakte kosten en opbrengsten wordt dan het tussentijdse resultaat berekend op de grondexploitaties. Dit jaar heeft dit een positief effect van afgerond € 550.000. Hierover dient vennootschapsbelasting over betaald te worden. Dit betreft een voorlopige claim. Bij de definitieve doorrekening, die later in het jaar plaatsvindt, is er wellicht het een en het ander te verrekenen met andere VPB-plichtige activiteiten. Het verschil wordt dan verrekend met de exploitatie 2024. |
Crisisbeheersing en brandweer | COVID-19 & Energiecrisis | 203.214 | N | I | In 2023 zijn er uitgaven gedaan die niet in de begroting stonden, namelijk: |
Openbare orde en veiligheid | Openbare orde en veiligheid | 84.476 | N | I/S | De afwijking is door onderstaande posten te verklaren: |
Verkeer en vervoer | Centrumhaven Dinteloord RO | 50.000 | V | I | Al enkele jaren is er een exploitatiebudget gereserveerd voor de centrumHaven Dinteloord. Dit budget is bestemd voor het verbeteren van het groen, opwaarderen van de achterzijde van het dorpshuis en het plaatsen van bloembakken. Echter, de uitvoering hiervan is afhankelijk van de herinrichting van de Steenbergseweg en een bouwplan voor de verpauperde panden op die locatie. De planning is momenteel om in september 2024 een aannemer te selecteren in overleg met de bewoners. De daadwerkelijke uitvoering zal op zijn vroegst in 2025 plaatsvinden. |
Verkeer en vervoer | GVVP | 402.476 | V | I | Het budget voor het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) bestaat uit middelen voor GVVP-studies en GVVP-infrastructuur. In 2023 is het bedrag voor de studies aangevuld met overschotten uit 2022. De werkelijke uitgaven voor de GVVP-studies vielen lager uit in 2023 doordat enkele studies volledig door interne medewerkers zijn uitgevoerd. Voor sommige studies zijn wel voorbereidingen getroffen. Voor de vervolgstudies met betrekking tot de randweg Steenbergen hangt dit samen met de ontwikkeling van het gebied. De uitgaven voor deze ontwikkeling zullen in 2024 plaatsvinden. Doordat er in 2023 geen uitgaven waren, zijn de meeste middelen uit 2022 niet benut. Voor 2024 is een realistische inschatting gemaakt van de benodigde middelen. Daarom wordt bij de bestemming van de resultaten in de jaarstukken voorgesteld een deel van de overschotten van €148.500 over te hevelen naar 2024, om de reservering voor GVVP-studies in dat jaar aan te vullen. |
Verkeer en vervoer | Kunstwerken | 50.685 | V | I | Bij kunstwerken is er een structureel exploitatiebudget beschikbaar voor tussentijdse herstelkosten. Dit budget is in 2023 nauwelijks benut, omdat de inspecties aan de kunstwerken in Q1 2024 hebben plaatsgevonden. Uit deze inspecties volgen eventuele herstelkosten, Mocht meer budget nodig zijn naar aanleiding van deze inspectie in 2024, zal dit worden teruggekoppeld met de Tussenrapportage 2024. |
Verkeer en vervoer | Onderhoud verharding/wegen | 113.161 | V | I/S | Met de Tussenrapportage 2023 is het budget voor onkruidbestrijding verhoogd, omdat er een aanzienlijke stijging werd verwacht na een nieuwe aanbesteding. Na de afronding van de aanbesteding blijkt de contractwaarde echter lager te zijn dan verwacht. Omdat de aanbesteding pas laat in 2023 is afgerond, zullen er in 2024 nog extra inhaalwerkzaamheden en communicatie nodig zijn. Na 2 jaar zal het contract geëvalueerd worden en bij tevredenheid mogelijk nog eens met twee jaar verlengd worden. Met een indexering in gedachten kan het structurele budget voor 2024 met €29.000 en vanaf 2025 met €36.500 worden verlaagd. Deze wijzigingen zullen worden meegenomen in de mutaties van de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028. |
Verkeer en vervoer | Wegen, straten en pleinen | 254.657 | V | I/S | Op deze post is ten eerste een overschot bij de kapitaallasten, omdat bepaalde geplande investeringen vertraging hebben opgelopen. Dit bleek eerder ook uit het 213A onderzoek. De begrote kapitaallasten zijn daarvoor voor het boekjaar 2023 niet tussentijds aangepast. In de jaarrekening wordt in programma 3 voor de grootste afwijkingen in de kredieten (> € 50.000) een toelichting gegeven op het verschil. Bij wegen ontstaat de vertraging in 2024 veelal door burgerparticipatie en onverwachte vertraging bij geplande werkzaamheden door nutswerkzaamheden. |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | Uitbreiding Reinierpolder I | 519.836 | V | I | Zoals gebruikelijk worden alle grondexploitaties bij de jaarrekening geactualiseerd, ook voor de toekomst als voorbereiding op de begroting. Alle kavels zijn inmiddels verkocht en het gebied van Reinierpolder fase 1 is volledig bouwrijp gemaakt. In deze herziening is kritisch gekeken naar welke werkzaamheden nog worden uitgevoerd. Naar verwacht wordt de grondexploitatie in 2024 afgesloten. Hierdoor zijn ten opzichte van voorgaande actualisatie diverse opgenomen budgetten voor bouwrijp maken, woonrijp maken en plankosten grotendeels komen te vervallen. Vandaar dat er in 2023 een tussentijdse winstneming mogelijk is. |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Openbaar groen | 196.289 | V | I | Op deze post is een overschot zichtbaar en dat heeft meerdere oorzaken. Dit komt ten eerste omdat op de post aanschaffingen en overige uitgaven minder is besteed. Verder is er minder personeel WVS ingehuurd, omdat vanuit de WVS minder aanbod is van arbeid dan vooraf is gepland. Daarnaast is op het personeelsbudget een overschot te zien, omdat de invulling van de uitbreidingsvacatures in 2023 trager verliep dan in de begroting rekening mee was gehouden. Tenslotte is er een overschot zichtbaar bij de kapitaallasten, omdat bepaalde investeringen in het openbaar groen nog niet in 2023 zijn afgerond en de vervanging van rollend materieel op hold is gezet in afwachting van een nieuwe raamovereenkomst voor de gemeentelijke voertuigen. |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Speeltuinen, speelplaatsen, trapveldjes | 191.373 | V | I | Met de jaarrekening van 2022 zijn eenmalige budgetten voor sport- en beweegtuinen en/of speelterreinen/toestellen ter waarde van €121.000 overgeheveld. In 2023 is hier bijna niets van uitgegeven en kan dit bedrag vrijvallen. Hoewel er in 2023 oorspronkelijk een inhaalslag en een uitvoeringsprogramma gepland was, is dit niet gerealiseerd. Vanaf maart 2024 zal er een inhaalslag worden gemaakt voor de vervanging van de meest essentiële toestellen vanwege veiligheid en achterstand. In 2024 zal begonnen worden met het opnieuw inrichten van de meest noodzakelijke speelplekken op 4 locaties. In totaal is er in 2024 een bedrag van ruim €140.000 nodig om deze inhaalslag te realiseren, dat gefinancierd kan worden uit het investeringskrediet van 2024 (€210.000). |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Verbetering openbaar groen | 176.797 | V | I | Vanuit 2022 is er een bedrag overgeheveld voor de uitvoering van de visie van entrees/rotondes. De raad heeft in 2023 gevraagd om zoveel mogelijk de originele motie aan te houden in plaats van de later opgestelde visie en hiermee de uitvoering te versoberen. Hier is gehoor aan gegeven. In 2023 zijn er nieuwe komportalen aangeschaft en is er geïnvesteerd in de entrees van de Reinierpolder. De overige werkzaamheden vanuit de visie komen te vervallen. Toekomstige maatregelen omtrent entrees worden zoveel mogelijk vanuit de bestaande budgetten gefinancierd. |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | Waterlossingen, sloten enz. | 51.612 | V | I | Op deze post wordt voor het merendeel het dagelijks onderhoud aan de sloten en watergangen geboekt. De werkelijke uitgaven zijn minimaal en de kosten van de uitvoering hiervan zijn in 2023 ook op andere posten binnen programma 3 verantwoord. Verder zijn hier kapitaallasten begroot van een investering die niet tot uitvoering is gekomen. Met de Tussenrapportage 2024 en Perspectiefnota 2025-2028 zal beoordeeld worden of deze post (deels) kan worden afgeboekt ten gunste van de algemene middelen. |
Afval | Afvalfonds | 132.313 | V | I | Het Afvalfonds Verpakkingen betaalt gemeenten en andere gebiedsbeheerders vanaf 1 januari 2023 voor het aandeel verpakkingen in openbare prullenbakken. De vergoeding heeft betrekking op zowel het beheren en ledigen van prullenbakken als de verwerking van het verpakkingsafval. Met de begroting 2023 is deze vergoeding voorzichtig ingeschat. Ook zijn er in 2023 nog nabetalingen van voorgaande jaren ontvangen. Het voordeel van deze hogere opbrengst komt ten goede van de voorziening. Via de voorziening komt dit voordeel bij de burger terecht, omdat deze wordt gebruikt voor toekomstige tegenvallers bij afval en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren. |
Afval | Baten reinigingsrecht afvalstoffenheffing | 52.038 | V | I | De gemeente heeft in 2023 voor een bedrag aan € 3,94 miljoen aan afvalstoffenheffing ontvangen, iets meer dan begroot. Via de voorziening komt dit voordeel bij de burger terecht, omdat deze wordt gebruikt voor toekomstige tegenvallers bij afval en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren. |
Afval | Milieustraat | 163.179 | N | I | De kosten op de milieustraat waren dit jaar hoger dan begroot. Maar door de twee bovengenoemde voordelen vallen de opbrengsten in totaal hoger uit dan de kosten bij afval. Vandaar wordt er meer in de voorziening (vanwege 100% kostentoerekening) gestort. Dit leidt dan tot een overschrijding op dit product. Hiermee worden bovenstaande voordelen indirect teruggeven aan burger om voor toekomstige tegenvallers bij afval op te vangen en/of het niet laten stijgen van de heffing in de komende jaren. |
Milieubeheer | Energietransitie/duurzaamheid | 772.470 | V | I | Op deze post is een aanzienlijk overschot te zien en dit zijn de belangrijkste verklaringen hiervoor: |
Ruimte en leefomgeving | Opgave Omgevingswet | 107.633 | V | I | Eind 2023 zijn bijna alle taken voor de implementatie van de Omgevingswet afgerond. Deze wet is van kracht geworden op 1 januari 2024. In 2024 moeten er nog enkele afrondende werkzaamheden worden uitgevoerd, waarvoor een bedrag van € 81.000 nodig is. Als resultaatbestemming wordt gevraagd om dit bedrag over te hevelen naar 2024. Het resterende bedrag van € 27.000 valt dan vrij in de algemene reserve. |
Ruimte en leefomgeving | Projecten (algemeen) | 134.306 | N | I | Het tekort op deze post is voornamelijk ontstaan door de uren die de interne medewerkers hebben gemaakt voor het project 'Vitale Vesting', terwijl deze uren niet waren opgenomen in het budget. Daarnaast zijn er ook kosten gemaakt die verband houden met projecten zoals 'Vitale Vesting'. |
Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen) | Centrumplan Welberg (vml. voetbalveld) | 76.585 | V | I | Bij deze grondexploitatie zijn alle kavels verkocht en betaald, en momenteel wordt de laatste woning gebouwd. In 2024 zal het laatste deel van het gebied worden gereedgemaakt voor bewoning, waarna de grondexploitatie wordt afgerond. Het resultaat van deze exploitatie is echter verbeterd in vergelijking met 2023. Dit komt voornamelijk door een verlaging van de resterende ramingen voor het gereedmaken van het gebied en de bijkomende kosten. Hierdoor kan er nu rekening worden gehouden met een minder groot verlies op het project dan aanvankelijk was voorzien. |
Wonen en bouwen | Bouwleges | 68.298 | V | I | In oktober zijn vergunningen afgegeven voor twee grote bouwprojecten, waarvoor leges in rekening zijn gebracht. Hierdoor is er in 2023 een hogere opbrengst gefactureerd dan oorspronkelijk was ingeschat. |
Wonen en bouwen | Exploitatie overige panden | 648.990 | N | I | Met de begroting van 2023 is het meerjarenonderhoudsplan voor de gemeentelijke gebouwen en sportparken vastgesteld, inclusief het groot onderhoud voor de komende 10 jaar. Vanaf 2023 mag de gemeente weer conform de voorschriften een voorziening opnemen voor dit onderhoud, iets wat voorheen niet was toegestaan omdat er geen actueel plan was. Tot en met 2022 waren er aparte reserves voor groot onderhoud van gebouwen en sportparken. Zoals vermeld in de begroting van 2023, zullen de eindsaldi van deze reserves worden overgeheveld naar de nieuwe voorziening. Hierdoor zal de structurele bijdrage aan de voorziening lager uitvallen. Er is echter binnen programma 3 een budgetneutrale boeking gedaan, waarbij de saldi van de reserves worden overgeboekt naar de voorziening. |
Wonen en bouwen | Project Normalisatie Woonwagencentra Steenbergen | 136.995 | V | I | Het budget voor het project 'normalisatie woonwagencentra' in 2023 vertoont een aanzienlijk overschot, om verschillende redenen. Ten eerste waren er kosten opgenomen voor de voorbereiding van standplaatsen op De Weel en Tolsedijk, maar deze bleken niet nodig omdat de bodem geschikt was voor nieuwe standplaatsen zonder sanering. De verplichte landschappelijke compensatie voor de nieuwe standplaatsen, zoals voorgeschreven door de Provincie, zal pas in 2024 worden gemaakt als onderdeel van de herinrichting van de openbare ruimte. In Dinteloord hoeft geen boete betaald te worden volgens de Provinciale regels. Door de gecombineerde procedures voor uitbreiding van beide locaties, is er financieel voordeel behaald in de planvorming. |
Legenda: V = Voordeel, N = Nadeel, I = Incidenteel, S = Structureel