Wat hebben we bereikt in 2023?

Voortgang beleidsopgaven

Omgevingswet

Status

Wij werken verder aan de Omgevingsvisie en de voorbereiding van een Omgevingsplan.

In maart 2023 heeft de aanbesteding van de Omgevingsvisie plaatsgevonden. Tevens is de inventarisatie uitgevoerd.

Status

Wij gaan verder met het implementeren van de "blauwe gang".

Benodigde aanpassingen voor de totstandkoming van de blauwe gang zijn uitgevoerd.

Wij breiden de BOA-capacitieit uit. Dit ten behoeve van de veiligheid in het buitengebied, zoals verzocht in de motie van de Raad (4-11-2021).

Inmiddels is er een team van 4 BOA's dat goed draait. De vijfde BOA wordt op dit moment nog geworven.

Wij voeren het Integraal Veiligheidsplan uit. Dit doen wij samen met alle gemeenten in het (politie)district de Markiezaten en alle andere partners binnen het veiligheidsdomein.

Doorlopende actie, dit doen momenteel voor de komende vier jaren, tot het nieuwe IVP. In de tussentijd wordt de voortgang hiervan jaarlijks gemonitord.

Wij gaan verder met de (regionale) samenwerking op het gebied van crisisbeheersing.

In 2023 is de doorontwikkeling Bevolkingszorg 2.0 afgerond en hebben we tevens de nieuwe applicatie van de alarmeringscomputer geïmplementeerd en afgerond. Daarnaast hebben we een multi oefening gehouden op de vliegbasis Woensdrecht in samenwerking met Defensie.

Wij hebben voortdurend aandacht voor overlastgevende jeugd door middel van een persoons- en groepsgerichte aanpak. Dit doen wij in samenwerking met betrokken instanties.

Doorlopende actie. Ook in 2023 is volop ingezet op jeugdoverlast waardoor dit tot een minimum is teruggedrongen; met name door de intensieve samenwerking met partners (politie, school, ernaartoe team, jeugdprofessionals, Halt, verslavingszorg, etc). Deze samenwerking komt bij elkaar in een maandelijks overleg. Daarnaast zetten we met het ‘Ernaartoe team’ preventief in, door middel van tijdige juiste hulp te bieden aan jongeren en/of ouders. In samenwerking met de partners wordt vanuit de gemeente bij complexe problematiek een ‘netwerkberaad’ georganiseerd om gezamenlijk met de jongeren en ouders te kijken naar oplossingen en ondersteuning te bieden. Daarnaast intensiveren we de samenwerking tussen jongerenwerk en team veiligheid. Zo worden er gezamenlijk met jongerenwerk en team veiligheid activiteiten georganiseerd.

Wij hebben voortdurend aandacht voor de aanpak van ondermijning. Dit doen wij, onder andere, door informatiedeling tussen betrokken partijen.

Doorlopende actie. In 2023 er diverse grote lopende onderzoeken gestart waarin we nauw samenwerken met andere partijen zoals de politie, het RIEC, belastingdienst en het OM.

Wij voeren integrale afstemming van handhavingsacties.

Doorlopende actie. Wij hebben gedurende het gehele jaar door verschillende gezamenlijke acties georganiseerd, zoals het donkeredagenoffensief en buurtpreventie acties.

Woonwagens

Status

Wij werken de evaluatie uit naar concrete voorstellen.

Op basis van het nieuwe woonwagenbeleid (per 1.2.2023) zijn meerdere acties in gang gezet. De raad is en wordt daarover periodiek geinformeerd, Voor de zomervakantie 2024 ontvangt de raad een voorstel ten aanzien van de overdracht van bestaande en het aanleggen van nieuwe woonwagenstandplaatsen.

Kaders voor het bestaand beleid

Beleidskader (verordening of beleidsnota)

Opgesteld in jaar

Duurzaamheidsnota Steenbergen 2012-2020