Financiële verantwoording 2023

Taakveld

begroting 2023

begr. na wijz. 2023

Rekening 2023

lasten

baten

lasten

baten

lasten

baten

Bestuur

1.749.007

-

1.796.513

-

1.812.374

-

Burgerzaken

975.093

443.643

1.109.357

443.643

971.279

253.462

Overhead

11.095.970

157.561

12.145.030

157.561

12.449.310

366.802

Treasury

101.218

86.513

101.218

686.513

315.912

872.499

OZB woningen

303.366

3.180.561

412.755

3.251.561

565.792

3.283.250

OZB niet-woningen

-

2.186.713

-

2.221.713

-

2.203.620

Belastingen overig

-

85.226

-

85.226

-

82.853

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

-

45.568.674

-

46.757.300

-

47.435.690

Overige baten en lasten

1.452.991

-

86.896

-

2.226

-

Subtotaal

15.677.645

51.708.891

15.651.769

53.603.517

16.116.893

54.498.175

Mutaties reserves

-

398.207

509.000

939.857

509.000

1.134.534

Totaal

15.677.645

52.107.098

16.160.769

54.543.374

16.625.893

55.632.709

Saldo programma Bestuur en dienstverlening

36.429.453

38.382.605

39.006.816

Het programma bestuur en dienstverlening sluit ten opzichte van de begroting na wijziging € 624.211 voordeliger.

De voornaamste afwijkingen (> € 50.000) tussen raming en werkelijkheid (het niet toegelichte resterende saldo betreft een cumulatie van kleinere verschillen) betreffen:

Taakveld

Product

Bedrag

V/N

I/S

Toelichting

Mutaties reserves

Mutaties reserves

194.677

V

I

Op dit taakveld zien we een hogere onttrekking van € 194.000 dan oorspronkelijk begroot. Deze extra kosten zijn verbonden aan de transitie van de organisatieontwikkeling. De onttrekking is de afgelopen jaren lager geweest dan gepland en blijft binnen het totale vastgesteld budget voor dit project dat in 2023 is afgerond.

Burgerzaken

Dienstverlening

142.645

V

I

In de tussenrapportage zijn middelen aangevraagd voor een projectleider ter ondersteuning van de uitvoering van verschillende wetten. Per saldo is geen projectleider ingehuurd. Om in 2024 de juiste stimulans te kunnen geven, wordt voorgesteld dit deel van het budget over te hevelen naar 2024. Door het ontbreken van een adviseur dienstverlening vanaf medio 2023 is slechts beperkt uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsprogramma Dienstverlening.

Burgerzaken

Reisbescheiden

64.938

N

I

Er zijn minder reisbescheiden uitgegeven dan in de begroting was voorzien. Hierdoor zijn er fors minder legesopbrengsten gerealiseerd. In 2024 zal er een forse toename zijn van de afgifte van reisdocumenten (paspoortpiek).

Burgerzaken

Verkiezingen

150.488

N

I

In 2023 is het kabinet gevallen, waardoor er op 22 november 2023 nieuwe Tweede Kamer verkiezingen zijn gehouden. Kosten die hiervoor gemaakt zijn bestaan o.a. uit digitale verkiezingsborden, drukwerk en postbezorging, investering (vervangen) van stemhokken, inhuur projectleider, presentiegelden stembureauleden en catering. VNG en NVVB onderhandelen (nog) met het Rijk voor een compensatie van de extra kosten.

Burgerzaken

Wet Open Overheid

51.454

V

I

Door de onzekerheid rondom het door het Rijk te leveren programma waarmee informatie kan worden ontsloten
is vertraging in dit deel van de implementatie ontstaan. Inmiddels heeft het Rijk aangegeven het beoogde programma
niet te zullen leveren. Hierdoor zijn de gemeenten nu zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een platform
met bijbehorende indexering. De gemeente Steenbergen sluit aan bij de gezamenlijke ontwikkeling vanuit Equalit.

Overhead

Collegeactie programma

572.513

V

I

Op deze post is een aanzienlijk overschot te zien en dit zijn de belangrijkste verklaringen hiervoor:
1. Participatie(beleids)kader: Er was een budget beschikbaar voor het opstellen en implementeren van het participatie(beleids)kader van € 100.000,=. Voor het opstellen is € 32.500 besteed. Dit is dus ruim binnen de beschikbare middelen gebeurd.
2. Ontwikkelplannen: Voor 2023 was een budget van € 60.000 beschikbaar. Voor het opstellen van de Veegactie en het ontwikkelplan Dinteloord. Hiervan is € 25.000 besteed aan de inhuur van een projectleider.
3. Gebiedsontwikkeling en verkeer: Voor 2023 was een budget van € 356.000 beschikbaar. Hiervan is € 127.480 besteed aan de inhuur van een programmamanager.
4. Maatschappelijk Vastgoed: Het resultaat om in 2023 Vastgoed- en accommodatiebeleid vast te stellen is gehaald. Voor 2023 was een budget van € 85.000 beschikbaar. Hiervoor zijn geen middelen ingezet.

Overhead

Facilitaire Zaken

56.293

N

I

De kosten van enkele facilitaire contracten zijn gestegen die nog niet bij het opmaken van de begroting 2023 waren voorzien. Het betreft onder andere contracten met de WVS voor postbezorging en schoonmaak. De kosten voor beveiliging zijn gestegen zowel in prijs als in inzet van de beveiliging. Er is in de begroting geen rekening gehouden met divers klein klachtenonderhoud en enkele kleinere onderhoudsabonnementen. De elektriciteitsrekening is in 2023 lager uitgevallen dan begroot. De eindafrekening over 2023 is hierin nog niet meegenomen. Het feitelijk voordeel zal waarschijnlijk een stuk lager zijn.

Overhead

HR

259.246

N

I

Het team Human Resources (HR) heeft in 2023 te maken gehad met bezettingsproblemen, zowel kwantitatief als kwalitatief. Daarnaast is er geconstateerd dat de werkprocessen rond in-, door- en uitstroom omslachtig en foutgevoelig zijn. Er zijn vaste medewerkers uitgestroomd voor wie vervanging gezocht moest worden. Omdat het door de krappe arbeidsmarkt langer duurde om nieuwe medewerkers te werven, hebben we tijdelijk HR adviseurs en een salarisadministrateur moeten inhuren. Dit heeft extra werving- en selectiekosten met zich meegebracht. Er is een projectleider ingehuurd om HR werkprocessen te digitaliseren en optimaliseren met name gericht op de salaris- en personeelsadministratie. De effecten hiervan zullen in 2024 merkbaar worden.

Overhead

HR

247.035

N

I

Voorziening spaarverlof personeel; er dient vanaf 1 januari 2022 een verplichting te worden opgenomen voor de resterende bovenwettelijke verlofuren van het personeel. De nieuwe stand van de voorziening per 31 december 2023 bedraagt €451.318. Voor het jaar 2023 betekent dit dat er €247.035 aan de voorziening wordt toegevoegd, welke zal worden gefinancierd vanuit de exploitatie."

Overhead

Huisvesting Sociaal domein Fabrieksdijk 6

125.523

N

I

In de begroting voor 2023 zijn geen kosten opgenomen voor portiersdiensten en surveillancediensten voor Vraagwijzer. Daarnaast zijn de huurkosten voor Fabrieksstraat 6 ruim €22.000 te laag begroot. Deze kosten zullen jaarlijks worden beoordeeld in afwachting van de uitvoering van de motie voor de verhuizing van Vraagwijzer en de herinrichting van de raadzaal.

Overhead

Juridische zaken

61.492

N

I

Ten behoeve van een aantal complexe zaken is in 2023 fors meer dan begroot extern advies ingewonnen.

Overhead

Rollend materieel algemeen

55.831

V

I

Na de vaststelling van de begroting 2023 zijn er op het grootboek van rollend materieel nog diverse tussentijdse begrotingswijzigingen geweest. Met de Tussenrapportage 2023 zijn er diverse budgetten zoals brandstof en onderhoud op dit grootboek opgehoogd, alleen zijn deze kosten begrotingstechnisch niet doorbelast naar de activiteiten (bijvoorbeeld handhaving, riolering, wegen en openbaar groen e.d.). Vandaar dat dit "voordeel" administratief blijft hangen op dit grootboek.

OZB woningen

Uitvoering wet woz

119.849

N

I

Net zoals elders in het land, heeft de gemeente Steenbergen te maken gehad met een verdubbeling van het aantal WOZ-bezwaren in vergelijking met 2022. Veel van deze bezwaren zijn ingediend door een No Cure No Pay (NCNP) bureau. Wanneer een bezwaar wordt toegekend, moet de gemeente proceskostenvergoeding betalen aan het NCNP-bureau, zelfs als de aanpassing van de WOZ-waarde minimaal was. Dit verklaart de hoge kosten aan uitbetaalde proceskostenvergoedingen in 2023.
Ook in 2024 en de daaropvolgende jaren zullen deze kosten blijven bestaan. Dit aspect wordt meegenomen in de tussenrapportage van 2024. Verwacht wordt dat het aantal ingediende bezwaren iets zal afnemen in vergelijking met 2023.

Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds

Algemene uitkering

649.367

V

I

De positieve mutaties van de verwerking van de septembercirculaire en decembercirculaire 2023 zijn budgettair niet in de ramingen meegenomen.
In de september- en decembercirculaire zijn diverse landelijke aantallen bijgesteld. Vooral de ontwikkelingen van het aantal bijstandsontvangers, inwoners 75+, regionale en landelijke centrumfunctie, leerlingen voortgezet onderwijs, lage inkomens en de omvang van de OZB-maatstaven hebben invloed op de uitkeringsfactoren (- € 450.000).
Daarnaast zijn er eenmalige gelden ontvangen voor onder andere de energietoeslag (EET) (€ 903.000) en extra middelen voor de implementatie van de omgevingswet (€ 244.000).

Overige baten en lasten

Onvoorziene lasten

84.670

V

I

In 2023 is de post voor onvoorziene uitgaven van € 50.000 niet gebruikt, wat resulteert in een positief saldo op deze post. Daarnaast zijn enkele budgetten voor algemene zaken en subsidies niet overgeheveld naar specifieke activiteiten op de begroting. Hierdoor is er ook een overschot ontstaan op deze posten.

Legenda: V = Voordeel, N = Nadeel, I = Incidenteel, S = Structureel