Financiële verantwoording 2023
Taakveld | begroting 2023 | begr. na wijz. 2023 | Rekening 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
lasten | baten | lasten | baten | lasten | baten | |
Bestuur | 1.749.007 | - | 1.796.513 | - | 1.812.374 | - |
Burgerzaken | 975.093 | 443.643 | 1.109.357 | 443.643 | 971.279 | 253.462 |
Overhead | 11.095.970 | 157.561 | 12.145.030 | 157.561 | 12.449.310 | 366.802 |
Treasury | 101.218 | 86.513 | 101.218 | 686.513 | 315.912 | 872.499 |
OZB woningen | 303.366 | 3.180.561 | 412.755 | 3.251.561 | 565.792 | 3.283.250 |
OZB niet-woningen | - | 2.186.713 | - | 2.221.713 | - | 2.203.620 |
Belastingen overig | - | 85.226 | - | 85.226 | - | 82.853 |
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | - | 45.568.674 | - | 46.757.300 | - | 47.435.690 |
Overige baten en lasten | 1.452.991 | - | 86.896 | - | 2.226 | - |
Subtotaal | 15.677.645 | 51.708.891 | 15.651.769 | 53.603.517 | 16.116.893 | 54.498.175 |
Mutaties reserves | - | 398.207 | 509.000 | 939.857 | 509.000 | 1.134.534 |
Totaal | 15.677.645 | 52.107.098 | 16.160.769 | 54.543.374 | 16.625.893 | 55.632.709 |
Saldo programma Bestuur en dienstverlening | 36.429.453 | 38.382.605 | 39.006.816 |
Het programma bestuur en dienstverlening sluit ten opzichte van de begroting na wijziging € 624.211 voordeliger.
De voornaamste afwijkingen (> € 50.000) tussen raming en werkelijkheid (het niet toegelichte resterende saldo betreft een cumulatie van kleinere verschillen) betreffen:
Taakveld | Product | Bedrag | V/N | I/S | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Mutaties reserves | Mutaties reserves | 194.677 | V | I | Op dit taakveld zien we een hogere onttrekking van € 194.000 dan oorspronkelijk begroot. Deze extra kosten zijn verbonden aan de transitie van de organisatieontwikkeling. De onttrekking is de afgelopen jaren lager geweest dan gepland en blijft binnen het totale vastgesteld budget voor dit project dat in 2023 is afgerond. |
Burgerzaken | Dienstverlening | 142.645 | V | I | In de tussenrapportage zijn middelen aangevraagd voor een projectleider ter ondersteuning van de uitvoering van verschillende wetten. Per saldo is geen projectleider ingehuurd. Om in 2024 de juiste stimulans te kunnen geven, wordt voorgesteld dit deel van het budget over te hevelen naar 2024. Door het ontbreken van een adviseur dienstverlening vanaf medio 2023 is slechts beperkt uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsprogramma Dienstverlening. |
Burgerzaken | Reisbescheiden | 64.938 | N | I | Er zijn minder reisbescheiden uitgegeven dan in de begroting was voorzien. Hierdoor zijn er fors minder legesopbrengsten gerealiseerd. In 2024 zal er een forse toename zijn van de afgifte van reisdocumenten (paspoortpiek). |
Burgerzaken | Verkiezingen | 150.488 | N | I | In 2023 is het kabinet gevallen, waardoor er op 22 november 2023 nieuwe Tweede Kamer verkiezingen zijn gehouden. Kosten die hiervoor gemaakt zijn bestaan o.a. uit digitale verkiezingsborden, drukwerk en postbezorging, investering (vervangen) van stemhokken, inhuur projectleider, presentiegelden stembureauleden en catering. VNG en NVVB onderhandelen (nog) met het Rijk voor een compensatie van de extra kosten. |
Burgerzaken | Wet Open Overheid | 51.454 | V | I | Door de onzekerheid rondom het door het Rijk te leveren programma waarmee informatie kan worden ontsloten |
Overhead | Collegeactie programma | 572.513 | V | I | Op deze post is een aanzienlijk overschot te zien en dit zijn de belangrijkste verklaringen hiervoor: |
Overhead | Facilitaire Zaken | 56.293 | N | I | De kosten van enkele facilitaire contracten zijn gestegen die nog niet bij het opmaken van de begroting 2023 waren voorzien. Het betreft onder andere contracten met de WVS voor postbezorging en schoonmaak. De kosten voor beveiliging zijn gestegen zowel in prijs als in inzet van de beveiliging. Er is in de begroting geen rekening gehouden met divers klein klachtenonderhoud en enkele kleinere onderhoudsabonnementen. De elektriciteitsrekening is in 2023 lager uitgevallen dan begroot. De eindafrekening over 2023 is hierin nog niet meegenomen. Het feitelijk voordeel zal waarschijnlijk een stuk lager zijn. |
Overhead | HR | 259.246 | N | I | Het team Human Resources (HR) heeft in 2023 te maken gehad met bezettingsproblemen, zowel kwantitatief als kwalitatief. Daarnaast is er geconstateerd dat de werkprocessen rond in-, door- en uitstroom omslachtig en foutgevoelig zijn. Er zijn vaste medewerkers uitgestroomd voor wie vervanging gezocht moest worden. Omdat het door de krappe arbeidsmarkt langer duurde om nieuwe medewerkers te werven, hebben we tijdelijk HR adviseurs en een salarisadministrateur moeten inhuren. Dit heeft extra werving- en selectiekosten met zich meegebracht. Er is een projectleider ingehuurd om HR werkprocessen te digitaliseren en optimaliseren met name gericht op de salaris- en personeelsadministratie. De effecten hiervan zullen in 2024 merkbaar worden. |
Overhead | HR | 247.035 | N | I | Voorziening spaarverlof personeel; er dient vanaf 1 januari 2022 een verplichting te worden opgenomen voor de resterende bovenwettelijke verlofuren van het personeel. De nieuwe stand van de voorziening per 31 december 2023 bedraagt €451.318. Voor het jaar 2023 betekent dit dat er €247.035 aan de voorziening wordt toegevoegd, welke zal worden gefinancierd vanuit de exploitatie." |
Overhead | Huisvesting Sociaal domein Fabrieksdijk 6 | 125.523 | N | I | In de begroting voor 2023 zijn geen kosten opgenomen voor portiersdiensten en surveillancediensten voor Vraagwijzer. Daarnaast zijn de huurkosten voor Fabrieksstraat 6 ruim €22.000 te laag begroot. Deze kosten zullen jaarlijks worden beoordeeld in afwachting van de uitvoering van de motie voor de verhuizing van Vraagwijzer en de herinrichting van de raadzaal. |
Overhead | Juridische zaken | 61.492 | N | I | Ten behoeve van een aantal complexe zaken is in 2023 fors meer dan begroot extern advies ingewonnen. |
Overhead | Rollend materieel algemeen | 55.831 | V | I | Na de vaststelling van de begroting 2023 zijn er op het grootboek van rollend materieel nog diverse tussentijdse begrotingswijzigingen geweest. Met de Tussenrapportage 2023 zijn er diverse budgetten zoals brandstof en onderhoud op dit grootboek opgehoogd, alleen zijn deze kosten begrotingstechnisch niet doorbelast naar de activiteiten (bijvoorbeeld handhaving, riolering, wegen en openbaar groen e.d.). Vandaar dat dit "voordeel" administratief blijft hangen op dit grootboek. |
OZB woningen | Uitvoering wet woz | 119.849 | N | I | Net zoals elders in het land, heeft de gemeente Steenbergen te maken gehad met een verdubbeling van het aantal WOZ-bezwaren in vergelijking met 2022. Veel van deze bezwaren zijn ingediend door een No Cure No Pay (NCNP) bureau. Wanneer een bezwaar wordt toegekend, moet de gemeente proceskostenvergoeding betalen aan het NCNP-bureau, zelfs als de aanpassing van de WOZ-waarde minimaal was. Dit verklaart de hoge kosten aan uitbetaalde proceskostenvergoedingen in 2023. |
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | Algemene uitkering | 649.367 | V | I | De positieve mutaties van de verwerking van de septembercirculaire en decembercirculaire 2023 zijn budgettair niet in de ramingen meegenomen. |
Overige baten en lasten | Onvoorziene lasten | 84.670 | V | I | In 2023 is de post voor onvoorziene uitgaven van € 50.000 niet gebruikt, wat resulteert in een positief saldo op deze post. Daarnaast zijn enkele budgetten voor algemene zaken en subsidies niet overgeheveld naar specifieke activiteiten op de begroting. Hierdoor is er ook een overschot ontstaan op deze posten. |
Legenda: V = Voordeel, N = Nadeel, I = Incidenteel, S = Structureel