Passiva

Eigen vermogen

Reserves

31-12-2023

31-12-2022

Algemene reserve

9.648

8.694

Reserve Transitie Organisatie

-

377

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)

179

168

Reserve Economische ontwikkeling

3.036

2.278

Reserve Beheer openbare ruimte

6.712

6.956

Bestemmingsreserve overig

9.751

10.963

Totaal

29.326

29.436

In onderstaande overzichten wordt per reserve het verloop in 2023 opgenomen.

Algemene reserve

Saldo 31-12-2022

Resultaat-bestemming

Toevoeging

Onttrekking

Saldo 31-12-2023

Algemene reserve

6.043

1.195

547

6.691

Risico reserve

2.387

509

2.896

Onderzoeksbudget raad

10

10

Res.overhev.budgetten

-

838

838

-

Reserve covid- en energiecrisisfonds

254

203

51

Totaal

8.695

1.195

1.347

1.588

9.648

In 2023 is het voordelig resultaat 2022 ad € 2.592.000 met het raadsbesluit van 4 juli 2023 betreffende de vaststelling van de jaarstukken 2022 als volgt bestemd:

  • € 375.000 toegevoegen aan de reserve economische ontwikkleling;
  • € 838.000 toegevoegen aan de reserve overheveling budgetten;
  • € 182.000 toegevoegen aan de voorziening onderhoud gebouwen/sportparken;
  • € 1.195.000 toegevoegen aan de algemene reserve.

Aan de algemene reserve is in 2023 totaal € 547.000 onttrokken. Dit betrof de volgende onttrekkingen > € 25.000:

  • Aanvulling risicoreserve € 509.000;
  • Entrees en Rotondes € 29.000.

Niet alle zaken waarvoor door de raad middelen vanuit de algemene reserve beschikbaar zijn gesteld zijn (helemaal) gerealiseerd. Ook zijn middelen beschikbaar gesteld voor zaken waarvan de uitvoering in latere jaren ligt. Een overzicht van deze op de algemene reserve drukkende verplichtingen luidt als volgt:

  • Integraal huisvestingsplan € 15.000;
  • Expeditie Nassau € 93.000;
  • Canon van Steenbergen € 21.000;
  • Kunstwerken per kern € 13.000;
  • Sport en beweegtuinen € 90.000;
  • Speelterreinen en -toestellen € 31.000;
  • Onderzoek energieneutraal gem. gebouwen € 76.000;
  • Centrumhaven Dinteloord € 50.000;
  • Implementatie omgevingswet € 81.000.

Het totaal van de bovenstaande verplichtingen is € 470.000. In de meerjarenbegroting van 2024-2027 is besloten om in 2025 in elke kern een watertappunt te plaatsen en operationeel te maken, waarvoor € 30.000 wordt onttrokken uit de algemene reserve. Op 31 december 2023 bedraagt de netto vrije ruimte in de algemene reserve € 6.191.000.

Risicoreserve

Deze reserve heeft als bestemming het opvangen van financiële tegenvallers zonder dat het beleid van de gemeente moet worden aangepast. Op basis van de berekening bij de begroting 2023 is € 509.000 aan de risicoreserve toegevoegd. Uit de laatste actualisatie van de risico's, gedaan bij het opmaken van de begroting 2024, was er geen noodzaak om de risicoreserve nader te verhogen. De reserve inclusief het vrije gedeelte van de Algemene Reserve komen uit boven de ondergrens van 1,0 en zelfs boven de 1,4. In de paragraaf Weerstandvermogen en risicobeheer is een meer uitgebreide toelichting opgenomen over de totstandkoming van deze reserve en de risico's die hieruit eventueel moeten worden gedekt.

Onderzoeksbudget gemeenteraad

Om niet een structureel beslag te leggen op de budgettaire ruimte van de begroting is voor eventuele inhuur van expertise door de gemeenteraad een reserve gevormd. Jaarlijks zal bekeken worden of en voor hoeveel over deze reserve is beschikt en indien nodig ten laste van de algemene reserve weer wordt aangevuld tot € 10.000.

Reserve overheveling budgetten

In de budgetregeling is opgenomen dat onder bepaalde voorwaarden budgetten mogen worden overgeheveld naar het volgend jaar. In praktische zin wordt voor deze budgetten een bestemmingsreserve gevormd. Per 31 december 2023 zijn geen bedragen ter overheveling opgenomen.

Reserve covid- en energiecrisisfonds

De jaren 2020/2021 waren de jaren van de coronacrisis. Op 2 april 2020 is er door de raad ingestemd met het vormen van een steunfonds Coronacrisis van € 1 miljoen ten laste van de Algemene Reserve. Tijdens de besluitvormende vergadering van 26 januari 2023 heeft de raad besloten om de reserve COVID-19 (steunfonds) om te zetten naar een reserve covid- en energiecrisisfonds. Met deze omzetting is de eindstand van de reserve COVID-19 (steunfonds) gelijk aan de beginstand van de reserve covid- en energiecrisisfonds. In 2023 is € 203.000 voor diverse ondersteuningspakketten beschikbaar gesteld.

Reserve Transitie Organisatie

Reserve Transitie Organisatie

Saldo 31-12-2022

Toevoeging

Onttrekking / resultaatbestemming

Saldo 31-12-2023

Reserve Transitie Organisatie

377

377

-

Totaal

377

-

377

-

Bij de tussenrapportage 2019 is een bestemmingsreserve Transitie Organisatie van € 2.261.000 gevormd voor de periode tot en met het jaar 2023. De reserve is onder meer bedoeld voor het strategisch personeelsbeleid, een vitaliteitsregeling optimaliseren, digitaliseren van processen en het oplossen van knelpunten. De in 2023 gemaakte kosten, ad € 370.000, zijn onttrokken. Het hierna resterend bedrag is vrijgevallen.

Reserve Ruimtelijke Ontwikkeling (RO)

Saldo 31-12-2022

Toevoeging

Onttrekking/vrijval

Saldo 31-12-2023

Reserve ruimtelijke ontwikkeling

168

11

179

Totaal

168

11

-

179

In 2023 is € 11.000 toegevoegd aan bovenstaande reserve. Dit betrof de in de anterieure overeenkomst opgenomen bijdrage ruimtelijke ontwikkeling voor de ontwikkeling van een appartementecomplex aan de Westerstraat te Dinteloord.

Reserve Economische ontwikkeling

Saldo 31-12-2022

Toevoeging

Onttrekking

Saldo 31-12-2023

Res.ruimtelijke ontwikkeling AFCNP/natuur

1.684

345

2.029

Res.ruimtelijke ontwikkeling AFCNP/bovenwijks

594

413

1.007

Totaal

2.278

758

-

3.036

In 2023 zijn zowel de ontvangen provinciale bijdragen in 2022 (toegevoegd via resultaatbestemming) als de ontvangen provinciale bijdragen in 2023 aan de reserves toegevoegd.

Reserve Beheer openbare ruimte (BOR)

Saldo 31-12-2022

Toevoeging

Onttrekking

Vrijval

Saldo 31-12-2023

Res.openbare ruimte

873

873

Res.vervanging openbaar groen

93

93

Bestemmingsreserve GVVP

260

260

Best.res.ter dekking van afschrijvingslasten:

Dekk.res.dorpspln NV *

88

4

84

Dekk.res.ecologische verbindingszones *

700

700

Dekk.res.groot onderhoud havenkanaal Dinteloord *

660

30

630

Herinrichting N259 *

2.552

141

2.411

Dekk.reserve centrumhaven Dinteloord *

616

28

588

Dekkingsreserve Herinrichting Haven de Heen *

206

5

201

Dekkingsreserve vervanging brug *

115

5

110

Dekkingsreserve verzwaren 3 asfaltwegen *

267

12

255

Dekkingsreserve Civiele Kunstwerken *

526

19

507

Totaal

6.956

-

244

-

6.712

Reserve openbare ruimte

In 2023 zijn er geen mutaties in deze reserve geweest.

Reserve vervanging openbaar groen

Het saldo per 31 december 2022 is een cumulatie van in voorgaande jaren niet bestede bedragen. Vanaf 2021 worden in dit kader geen budgetten meer beschikbaar gesteld maar komen middelen beschikbaar in de vorm van investeringskredieten. In 2023 zijn geen kosten gemaakt die door deze reserve zouden worden gedekt.

Bestemmingsreserve GVVP (Gemeentelijk Verkeer en Vervoer Plan)

Ten laste van de reserve openbare ruimte is een reserve gevormd voor de dekking van de Incidentele exploitatielasten over de periode 2021-2025. In 2023 zijn geen uitgaven gedaan die ten laste van deze reserve moeten worden gebracht.

Dekkingsreserves*

Dit betreft bestemmingsreserves specifiek gevormd voor dekking van de afschrijvingslasten van de gelijknamige investeringen.

Bestemmingsreserve Overig

Saldo 31-12-2022

Toevoeging

Onttrekking

Saldo 31-12-2023

Res.begr.pl Steenbergseweg

348

348

Nog te besteden overheidsbijdragen

48

48

Kleedlokalen buitensportaccommodaties

115

1

116

Res. Begraafplaats Zuideinde

4

4

Reserve BTW-compensatiefonds

56

8

48

Reserve reclamebelasting

1

1

-

Reserve Bomenfonds

22

22

Reserve onderhoud gebouwen

172

172

-

Reserve onderhoud sportparken

499

499

-

Best.res.ter dekking van afschrijvingslasten:

Res gemeenschapshuis Dinteloord *

495

23

472

Reserve vernieuwbouw 't Cromwiel/culturele zaal *

935

45

890

Reserve huisvesting *

4.955

208

4.747

Res herinrichting bibliotheek *

72

12

60

Res.sportpark Noordlangeweg Dinteloord *

1.183

63

1.120

Res.div. kredieten investeringstaat 2009 *

121

11

110

Renovatie jachthaven/havenkantoor *

1.355

69

1.286

Huisvesting consultatiebureau Steenbergen *

46

3

43

Res.kunstgrasveld vv Steenbergen *

125

27

98

Res.kunstgrasveld vv NVS *

136

24

112

Res.kunstgrasveld sc Kruisland *

153

27

126

Res. Renovatie Vraagwijzer *

32

10

22

Dekk.res.camerabeveil.centrum *

7

1

6

Dekk.res.toplaag atletiekbaan Steenbergen *

85

10

75

Totaal

10.963

1

1.213

9.751

Begraafplaats Steenbergseweg en Zuideinde

Deze reserves dienen ter vergoeding van (toekomstige) onderhouds- en/of sluitingkosten van betreffende begraafplaatsen.

Nog te besteden rijksbijdragen

Deze reserve betreft van het rijk ontvangen middelen waaraan niet direct een bestedingsverplichting is verbonden. Om deze voor het doel waarvoor zij zijn ontvangen beschikbaar te houden, worden niet bestede middelen, voor latere besteding, aan deze reserve toegevoegd. Onderstaand is het verloop van deze reserve per ontvangen rijksbijdrage opgenomen. In 2023 zijn er geen mutaties geweest.

Omschrijving

Saldo 31-12-2022

Ontvangen bedrag

Besteding

Saldo 31-12-2023

Middelen voorschoolse voorziening peuterspeelzaal

25

-

-

25

Middelen uitvoeringskosten inburgering

10

-

-

10

Middelen verbeterde toegang peuterspeelzalen

13

-

-

13

Totaal

48

-

-

48

Kleedlokalen buitensportaccommodaties

Bij de privatisering van de kleedlokalen wordt per vereniging een bedrag beschikbaar gesteld voor een kwaliteitsverbetering aan deze lokalen. Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming van 50% dient de vereniging en renovatieplan met begroting in te dienen. Een overzicht van de beschikbare bedragen naar vereniging per 31 december 2023 luidt als volgt:

• VV NVS € 94.300;

• VV Prinsenland € 10.800;

• SV Diomedon € 11.000;

BTW-compensatiefonds

Vanwege de invoering van het BTW compensatiefonds is de gemeente gekort op de algemene uitkering. Vanwege de activa problematiek heeft de regering de korting een jaar later in laten gaan en is met dit bedrag een dekkingsreserve gevormd. Jaarlijks wordt ter compensatie van de activa problematiek over deze reserve beschikt. De onttrekking in 2023 bedraagt € 8.000.

Reserve bomenfonds

Deze reserve is gevormd uit diverse, in voorgaande jaren ontvangen, financiële bijdragen voor de herplant van bomen. In 2023 zijn er geen mutaties in deze reserve geweest.

Reserve onderhoud gebouwen en sportparken

De reserves zijn in 2023 omgezet naar één voorziening.

Reserves ter dekking kapitaallasten (reserves met *)

Deze reserves zijn/worden gevormd om de uit de bijbehorende investeringen voortvloeiende afschrijvingslasten geheel of gedeeltelijk te dekken.

Voorzieningen

Het verloop van de voorzieningen in 2023 luidt als volgt:

Voorzieningen

31-12-2022

Dotatie

Besteding

Verminderingen

31-12-2023

Voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico's

- Pensioenaanspraken wethouders

2.333

64

76

2.321

- Wachtgeldaanspraken voormalige wethouders

480

200

280

- Voorziening spaarverlof personeel

204

247

451

Egalisatievoorzieningen

- Fonds onderhoud wegen

10.968

1.684

1.607

11.045

- Fonds onderhoud kunstwerken

498

13

182

329

- Onderhoud openbare verlichting

1.270

1

75

1.196

- Baggeren

678

84

762

- Onderhoud gebouwen/sportparken

976

185

791

Voorzieningen voor middelen van derden waarvan de bestemming gebonden is.

- Egalisatie afval

787

320

1.107

- Rioolonderhoud

1.469

302

1.167

18.686

3.389

2.049

578

19.448

Pensioenfonds wethouders

De pensioenaanspraken van (ex-) wethouders worden gedekt door de gevormde voorziening. Het saldo is in overeenstemming gebracht met de per 31 december 2023 gemaakte actuariële waardeberekeningen. Hieruit bleek dat aan het fonds een gering bedrag van € 64.000,- moest worden toegevoegd. Daarnaast is er een bedrag van € 76.000 aan uitgekeerde pensioengelden ten laste van de voorziening gebracht.

Wachtgeldaanspraken voormalig wethouders

Voor wethouders die na de gemeenteraadsverkiezingen van 2023 niet zijn teruggekeerd in deze functie, bestaat een wachtgeldverplichting die afhangt van het aantal "dienstjaren". De wachtgeldverplichting loopt tot en met augustus 2025. In 2023 zijn de uitgekeerde wachtgelden ten laste van de voorziening gebracht.

Voorziening spaarverlof personeel

Dit betreft de voorziening Spaarverlof personeel. Per 1 januari 2022 dient een verplichting te worden opgenomen voor de nog niet opgenomen bovenwettelijke verlofuren. Voor 2023 zijn deze berekend op € 451.318 en wordt er € 247.035 toegevoegd aan de voorziening.

Fonds onderhoud wegen/civiele kunstwerken en openbare verlichting

In 2022 is het beheerplan wegen/civiele kunstwerken en openbare verlichting geactualiseerd. Bij het beheerplan wegen is ervoor gekozen om alle wegen op basisniveau en centrawegen op een hoger niveau te brengen. Om het beheersysteem up-to-date te houden wordt gewerkt met een jaar- en een meerjarenplan volgens een gebiedsgerichte aanpak. In 2023 is er € 1.684.000 toegevoegd aan de voorziening. Daartegenover is een bedrag van € 1.278.000 aan de voorziening onderhoud wegen onttrokken voor gemaakte onderhoudskosten. Aan de voorziening onderhoud openbare verlichting is € 1.000 toegevoegd en € 75.000 onttrokken voor gemaakte kosten..

In beheerplan civiele kunstwerken is er gekozen om alle nodige inspectie- en herstelwerkzaamheden uit te voeren en het herstel is gebaseerd op levensduurverlenging. In 2023 is er € 13.000 gedoteerd aan de voorziening Daartegenover is een bedrag van € 182.000 aan onderhoudskosten ten laste van de voorziening gebracht.

Voorziening Baggeren

Op 25-10-2018 is het bagger beheerplan Stedelijk Water 2019-2026 en het bijbehorende kostendekkingsplan door de raad vastgesteld. In 2023 is € 84.000,- ten laste van de exploitatie toegevoegd. Er zijn gedurende het jaar geen kosten gemaakt die ten laste van de voorziening moeten worden gebracht.

Voorziening gebouwen/sportparken

Met het vaststellen van de begroting 2023 is voor de gebouwen en de sportparken een voorziening gevormd voor het groot onderhoud. Vanuit deze onderhoudsvoorziening kunnen de pieken in de onderhoudskosten gebouwen en sportparken worden opgevangen. Er is een inventarisatie gemaakt voor de geplande onderhoudswerkzaamheden bij de gemeentelijke gebouwen en sportaccommodaties, die in eigendom zijn van de gemeente. Dit alles is vastgelegd in een MJOP (meerjarenonderhoudsplan). Met de vorming van deze voorziening worden de kosten voor onderhoud over 10 jaar gelijkmatig uitgesmeerd. Het beginsaldo van de voorziening bestaat uit het resterende saldo van de reserves “onderhoud gebouwen” en “onderhoud sportparken” per 31 december 2022, gezamenlijk een bedrag van € 671.839. Hiervan is in deze jaarrekening een boeking gemaakt. Dit is nader toegelicht bij de verschillenanalyse bij programma 3 taakveld “Wonen en bouwen/exploitatie overige panden” en “mutaties in de reserves”. De genoemde reserves kunnen worden opgeheven. Door het inbrengen van deze reserves hoeft er jaarlijks minder te worden toegevoegd aan de nieuwe voorziening. Op basis van het nieuwe MJOP bedraagt de jaarlijkse toevoeging vanaf 2023 aan de deze voorziening € 90.483 per jaar.

Egalisatie afval

In 2023 is er op de exploitatie voor afvalinzameling en -verwerking een positief resultaat van € 320.000 behaald. Dit bedrag is ter nadere besteding aan deze gemeentelijke taak toegevoegd aan de hiervoor gevormde voorziening.

Voorziening rioolonderhoud

Door de gemeenteraad is voor de periode 2020-2023 een verbreed gemeentelijk rioleringsplan vastgesteld. In het rioleringsplan wordt aangegeven hoe de gemeente invulling moet geven aan zijn wettelijke zorgplichten voor afvalwater, hemelwater en grondwater en hoe dit wordt bekostigd. In 2023 is een bedrag van € 302.000 aan de voorziening onttrokken.

Vaste schulden

Vaste schulden (rentetypische looptijd één jaar of langer)

31-12-2023

31-12-2022

Onderhandse leningen

14.500

5.000

Waarborgsommen

2

157

Totaal

14.502

5.157

In 2022 is bij de Nederlandse Waterschapsbank een langlopende geldlening van totaal € 25 mln met een jaarlijkse rente van 1,37% afgesloten. Deze zal in tranches worden opgenomen. De eerste tranche in 2022 bedroeg € 5 mln. De tranches 2 en 3, ieder €10 mln, komen respectievelijk in 2023 en 2024 beschikbaar. De totale looptijd van de lening is 50 jr. De rentelasten van deze lening bedragen over 2023 € 197.000.

Vlottende passiva

Netto-vlottende schulden (renteypische looptijd korter dan één jaar)

31-12-2023

31-12-2022

Banksaldi

-

-

Overige schulden

5.109

4.797

Totaal

5.109

4.797

De crediteuren waren medio maart 2024 grotendeels afgewikkeld.

Overlopende passiva

31-12-2023

31-12-2022

Nog te betalen bedragen

3.154

1.163

Vooruit ontvangen overheidsbijdragen

4.199

4.439

Overige vooruitontvangen bedragen

16

Schulden faciliterend grondbeleid

203

154

Totaal

7.572

5.756

De nog te betalen bedragen betreft opgebouwde verplichtingen die in een volgend begrotingsjaar tot betaling komen. Medio maart 2024 was van de nog te betalen bedragen € 2.552.000 nog af te wikkelen. Hiervan heeft € 316.000,- betrekking op nog af wikkelen bedragen met het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor opgenomen latente verplichtingen voor verhaalbare bijstand in het kader van de bbz-regeling ad € 149.000 en voor verhaalbare kredietverstrekking in het kader van de Tozo-regeling ad € 167.000. Daarnaast zijn er nog niet afgerekende verplichtingen jeugdzorg 2023 € 188.000, de afrekening met de Intergemeentelijke Sociale Dienst voor bijstandsverlening en organisatiekosten 2022/2023 van € 1.467.000 en te verwachten afrekening van de specifieke uitkeringen (spuk) OAB 2019-2022 € 45.000.

Vooruit ontvangen overheidsbijdragen bestaan uit ontvangen uitkeringen met een specifiek bestedingsdoel, welke dienen ter dekking van lasten van volgende begrotingsjaren. Het verloop van deze gelden in 2023 is als volgt:

Omschrijving

Saldo 31-12-2022

Corr.beginsaldo

Ontvangen bedrag (bij)

Besteding/afronding (af)

Saldo 31-12-2023

Ontvangen van het Rijk:

Specifieke uitkering Onderwijsachterstandbeleid spaardeel 2019-2022

303

45

258

Specifieke uitkering Onderwijsachterstandbeleid 2023-2026 niet besteed 2023

109

109

Specifieke uitkering gedupeerden toeslagen problematiek

11

11

Minist.Infra & Waterstaat, spuk stim.verkeersveilighdsmtrgln 20/21

391

391

-

Minist.Infra & Waterstaat, spuk stim.verkeersveilighdsmtrgln 22/23

227

227

Minist.OCW, Spuk inhalen covid-19 gerelat.onderwijsvertragingen

159

81

20

220

Minist.I&W, Spuk tijd.impulsreg.klimaatadaptatie 2021-2027

366

201

165

Minist.I&W, Spuk tijd.impulsreg.klimaatadaptatie 2023-2027

1.438

526

912

Rijksdnst Ondernmnd Ned., Spuk reductie energiegebruik won.

6

6

Minist.Sozawe, spuk Wet inburgering 2021

159

-43

116

Rijksdnst Ondernmnd Ned., Spuk huisvest.aandachtsgroepen (wwstandpl.)

35

35

Minist. V en RO, Spuk aanpak energiearmoede 2021

511

147

12

646

Minist.Sozawe, spuk Onderwijsroute 2022

21

1

22

Minist.Langdurige Zorg & Sport, spuk IZA 2023-2026

12

12

RVO, spuk verduurzaming slecht geisoleerde woningen 2023

765

765

Min. VWS, brede spuk GALA, niet besteed 2023

106

106

Min. Sozawe, Spuk Wet inburgering 2021 2023

252

86

166

Minist.OCW, Spuk subsidie lokale bibliotheekvoorziening

365

365

Sub-totaal

2.189

4.141

Ontvangen van overige Nederlandse overheidslichamen:

Prov. N-B, Stimuleringsregeling goedkope koopwoningen (NL)

16

16

-

Prov. N-B, Subsidie Landschappen van Allure

2.100

2.100

-

VR Midden West Brabant, midd.contr.toegangsbewijzen

28

28

Waterkringwest, saldo baten lasten 2023

106

76

30

Sub-totaal

2.250

58

Totaal

4.439

1

3.232

3.473

4.199

De plannen waarbij de gemeente Steenbergen zelf geen actieve grondbeleid voert, maar waarbij het initiatief bij een andere marktpartij ligt (anterieure overeenkomsten) en die niet door de raad zijn vastgesteld worden als het om schulden gaat opgenomen onder de overlopende passiva. Er zijn de volgende schulden met betrekking tot faciliterend grondbeleidplannen:

Schulden faciliterend grondbeleid

Stand per 31-12-2023

Overeenkomsten:

Westcreeke Dinteloord

-

Project Molenweg/Ravelijnstraat

12

Zonneveld de Eendracht

74

BP Hof van Engelbrecht

81

Van Heemskerckstraat/Karel Doormanstraat

25

Westerstraat 56 Dinteloord

11

Totaal schulden faciliterend grondbeleid

203

Niet uit de balans blijkende rechten en verplichtingen

Gegarandeerde geldleningen

De gewaarborgde geldleningen bedragen per 31 december 2023 € 1.581.000. Een overzicht van de gewaarborgde geldleningen luidt als volgt:

Organisatie

Omschrijving

Oorspronkelijk bedrag

Percentage borgstelling

Gewaardborgd/ garantiebedrag per 31 dec. 2023

Gewaardborgd/ garantiebedrag per 31 dec. 2022

x € 1.000

x € 1.000

x € 1.000

Stichting Tante Louise

Diverse projecten

3.491

100%

1.516

1.703

SC Welberg

Nieuwbouw kleedkamers/kantine sportpark

238

100%

42

44

Hypotheken gemeentepersoneel

239

100%

23

112

Totaal

3.968

1.581

1.859

Gegarandeerde geldleningen als achtervang

Naast de geldleningen waarvoor de gemeente volledig garant staat bij niet nakoming van de verplichtingen door de geldnemer, staat de gemeente nog indirect garant voor diverse door woningbouwinstellingen afgesloten geldleningen. Het gaat om leningen waarvoor het Waarborgfonds Sociale Woningbouw als eerste garant staat. Het risico dat de gemeente loopt bij de achtervang is vrijwel nihil. Van deze achtervang wordt pas gebruik gemaakt als het risicovermogen van het WSW daalt beneden de 25% van de gegarandeerde uitstaande schuldrestanten. In dat geval zullen het Rijk en de gemeenten (ieder 50%) het vermogen van het WSW aanvullen door het verstrekken van renteloze leningen tot die grens. De verdeling van 50% van de gemeenten wordt verder verdeeld. De helft komt ten laste van de gemeente met het project waarvoor het WSW heeft betaald, de andere helft wordt verdeeld via een omslagpercentage over de overige gemeenten naar rato van de restant schuld. Het leningbedrag waarbij de gemeente als achtervang geldt bedraagt per 31 december 2023 totaal € 31.187.000.

Niet opgenomen verlofdagen gemeentepersoneel / uitstaande tijd voor tijd uren

Het in de balans opnemen van verplichtingen van arbeidsgerelateerde kosten is volgens het BBV niet toegestaan.

Per balansdatum bestaat er een verplichting voor nog niet opgenomen verlofdagen en het uitstaande tijd voor tijd uren van het gemeentepersoneel van € 799.926.

Arrangementen jeugdhulp

De gemeente is per ultimo 2023 voor ca € 2.099.825 gebonden aan voorlopige verplichtingen uit contracten Jeugdzorg.

De regio Jeugdhulp West-Brabant West sluit met zorgaanbieders raamcontracten voor de inkoop van jeugdzorg. Met de raamcontracten zijn de algemene randvoorwaarden vastgelegd en krijgt de zorgaanbieder toegang tot de regio West-Brabant West. Met de zorgaanbieders worden door de gemeenten resultaatgerichte arrangementen gesloten, waarin - voor de intensiteiten Perspectief en Intensief en met ingang van 2018 voor hoogcomplex de intensiteiten A en B - twee door de zorgaanbieder te leveren prestaties zijn opgenomen:

  • het opstellen van behandelplan en arrangement bij start zorg en
  • het behalen van het resultaat bij einde zorg.

NB: Wanneer het resultaat bij einde zorg niet wordt behaald heeft de zorgaanbieder geen recht op het overeengekomen tarief. De gemeente toetst of het resultaat is behaald. Op basis van ervaringscijfers blijkt dat de succesfactor gemiddeld 92,7% beloopt. Het arrangement is juridisch het contract. In de arrangementen zijn geen afspraken opgenomen over looptijd van het zorgtraject. Het arrangementensysteem van de regio West-Brabant West werkt met Profiel Intensiteit Combinaties (PIC). Een PIC is een doelgroepomschrijving. Het profiel omschrijft de aard van het probleem en de intensiteit de zwaarte van het probleem. De diversiteit van zorg binnen een profiel intensiteit combinatie is groot en aan verandering onderhevig.

Het zorgtraject wordt beïnvloed door de bijdragen die de gemeente, het gezin en het netwerk kunnen leveren. Dat maakt het verloop en de doorlooptijd van ieder zorgtraject weer anders. Statistisch is aangetoond dat de doorlooptijd geen betrouwbare indicator vormt om de niet uit de balans blijkende voorlopige verplichting van de PIC’s te kunnen bepalen. Dat betekent dat ten aanzien van de nog niet afgeronde zorgtrajecten de tweede 50% volledig wordt verantwoord bij einde zorg na het behalen van het resultaat.

Meerjarige inkoopcontracten van materieel belang

De gemeente is ultimo boekjaar voor circa € 6.864.165 gebonden aan meerjarige financiële verplichtingen die niet in de balans zijn opgenomen.

In artikel 53 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is onder a opgenomen dat de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is verbonden in de toelichting op de balans worden vermeld. Verder heeft de commissie BBV de stellige uitspraak gedaan dat meerjarige inkoopcontracten die zouden moeten voldoen aan Europese regels in de toelichting op de jaarrekening bij de “niet in de balans opgenomen verplichtingen” opgenomen moeten worden.

Voor de bepaling welke financiële verplichtingen moeten worden opgenomen, is aangesloten bij de drempelwaarde voor Europees aanbesteden voor diensten en leveringen voor 2023. Deze bedroeg € 215.000.