Wat hebben we bereikt in 2023?
Voortgang beleidsopgaven
Leefbare Kernen
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij actualiseren de Doe-agenda en geven hier invulling aan. Vanuit de Doe-agenda nemen wij jongerenparticipatie en het organiseren van kernoverleggen mee in de prioriteit Participatiebeleid en de prioriteit Ontwikkelplannen. | De Doe-agenda is nog niet geactualiseerd. In 2023 zijn er al wel concrete stappen gezet ten aanzien van jongerenparticipatie. Denk hierbij aan de voorbereiding uitvoering van het speelruimtebeleid: jongeren van drie scholen in de gemeente steenbergen zijn actief benaderd en betrokken. In december 2023 is daarnaast het Participatiebeleid aangenomen door de gemeenteraad. Binnen dit kader is iedere doelgroep van participatie gelijkwaardig. Via een raadsmotie (18-12-2023) heeft het college de opdracht gekregen om initiatieven te ontplooien waarmee we specifiek jongeren actief betrekken bij participatieprocessen. | |
De kerncoördinatoren verbinden en ondersteunen initiatiefnemers, ondernemers en verenigingen. Wij onderzoeken op welke manier de ondersteuning aan verenigingen kan worden versterkt. | Naast het verbinden en ondersteunen van de gemeenschap is de kerncoördinator in toenemende mate intern en extern adviseur op gebied van inwonerparticipatie en kerngericht werken. De adviseur kerngericht werken is nog steeds het inwoneraanspreekpunt waar het gaat om initiatieven en de subsidieregeling van het Initiatievenfonds. Vanuit sport- en cultuurcoaches wordt ingezet op verenigingsondersteuning. | |
Wij organiseren overleggen in alle kernen en dragen bij aan de ontwikkelplannen voor de verschillende kernen. | Het tijdspad van de prioriteit Ontwikkelplannen is hierbij leidend. Er zijn reeds overleggen geweest met de inwonersgroepen van alle kernen. Eind 2023 is het participatiebeleid vastgesteld door de raad. |
Doorontwikkeling Sociaal domein
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij investeren nog meer om de wijken in te gaan op terreinen van armoede en eenzaamheid. | Vanuit Vraagwijzer werken we integraal en outreachend op het gebied van onder andere armoede en zorgmijding. We streven ernaar inwoners met een hulpvraag of problematiek vroegtijdig in beeld te krijgen en toe te leiden naar passende hulp vanuit de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet of het welzijnswerk. In 2023 hebben we het Ernaartoe-team verder uitgebreid en een structurele plek gegeven binnen Vraagwijzer. Het welzijnswerk vormt in Steenbergen een sociaal team waarin verschillende disciplines zoals het ouderen- en jongerenwerk samen werken om inwoners in de kernen te ondersteunen en activiteiten te bieden. Zo hebben zij een signalerende functie op het gebied van eenzaamheid en armoede. | |
Wij investeren in laagdrempelig toegankelijke voorzieningen om de druk op de maatwerkvoorzieningen te verminderen. | Binnen onze één loket voorziening Vraagwijzer worden diverse laagdrempelige toegankelijke voorzieningen geboden aan de inwoners van de gemeente Steenbergen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: | |
Wij kiezen voor een gezinsgerichte aanpak. | Binnen de regiovisie Jeugd 2022-2025 betreft het gezinsgericht werken, met één gezin, één plan het uitgangspunt. Binnen Vraagwijzer wordt hier dan ook uitvoering aan gegeven. Bij melding van een hulpvraag wordt er een brede analyse gemaakt waarin alle leefgebieden van een gezin in kaart worden gebracht. Hierbij wordt er ook gekeken naar de gezinssituatie en onderscheid gemaakt in ouderproblematiek en kinderproblematiek. Naast de inzet van Jeugdprofessionals bij jeugdhulpvragen werkt ‘het ernaartoe-team’ en het ‘team samen scheiden’ proactief en integraal waarbij gezinsgericht werken centraal staat. Hulpvragen van jeugdigen blijken relatief vaak hulpvragen ten aanzien van problematiek bij ouders aan ten grondslag te liggen. Door het kiezen voor een gezinsgericht aanpak wordt ook de kern aangepakt en wordt de situatie duurzaam opgelost. | |
Wij voegen de diverse preventieplannen en -activiteiten samen met het hernieuwde uitvoeringsplan Sociaal Domein. Daarmee zetten wij in op brede, samenhangende preventie op het gebied van sport en bewegen, gezondheid, eenzaamheid en de sociale basis van alle inwoners. | In verband met prioritering en capaciteitsgebrek wordt het nieuwe beleidsplan sociaal domein in zijn totaliteit doorgeschoven naar 2025. Buiten het opleveren van het nieuwe beleidsplan zijn er al wel voorbereidende werkzaamheden | |
Wij onderzoeken verdere regionale samenwerking WMO en Participatiewet. | Het onderzoek ten aanzien van regionale samenwerking op de Wmo en de Participatiewet zijn afgerond. Wmo: Het streven is om de samenwerking waar mogelijk en als het meerwaarde heeft steeds meer op niveau van de 9 gemeenten te organiseren. Dit doen we op inhoud, als thema's zich goed lenen om gezamenlijk op te pakken dan doen we dit. Voor de toekomst zijn we nog in gesprek over de rol van onder andere het management op niveau van de 9 gemeenten voor Wmo. Participatiewet: De wethouders van de 9 gemeenten in hun rol als bestuurders van WVS, Werkplein Hart van West-Brabant en ISD Brabantse Wal, hebben met elkaar gesproken over de doorontwikkeling van de samenwerking op het terrein van de Participatiewet. Zij hebben geconstateerd dat er veel kansen en mogelijkheden zijn om de samenwerking te intensiveren. De wethouders streven als eindbeeld naar de vorming van een zogenaamd Ontwikkelbedrijf-Plus in een nader te bepalen aanpak, tempo en fasering uiteraard onder voorwaarde van participatie en instemming van de gemeenteraden. | |
Wij evalueren de aanpak laaggeletterdheid. | In goed overleg is in 2023 met Vluchtelingenwerk (uitvoerder Taal Steenbergen) na de tussentijdse evaluatie besloten dat de dienstverlening in 2024 wordt gestopt en overgedragen aan de Bibliotheek. | |
Wij stellen een Uitvoeringsprogramma Spelen en Bewegen op; in lijn met de Meerjaren Onderhoudsplannen uit programma 3: Fysieke leefomgeving en duurzaamheid. | Het meerjaren onderhoudsplan is niet in 2023 afgerond. |
Maatschappelijk Vastgoed
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij stemmen onze manier van werken af op de maatschappelijke wensen (streefbeelden) en verbeteren het beheer van ons maatschappelijk vastgoed. | Met streefbeelden wordt bedoeld de behoeftevraag van maatschappelijke vastgoed te matchen met het aanbod het maatschappelijk vastgoed. Hiermee kan de gemeente faciliterend worden met haar eigen vastgoed aan de behoeftevraag uit de verschillende beleidsvelden. In december 2023 is uw raad geïnformeerd over de verwachte oplevering van het programmaplan in kwartaal 2 van 2024. |
Bestaanszekerheid financieel
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij verhogen de inkomensgrens van 120 procent naar 130 procent voor armoederegelingen en zetten hiervoor een promotiecampagne op. | Inkomensgrens is sinds 1 april 2023 een feit en publicaties om inwoners te attenderen loopt, gezien de stijging van het gebruik en dus bereik. | |
Wij geven prioriteit aan het gesprek met de ISD over het zo gemakkelijk mogelijk (digitaal) aanvragen van hulpregelingen. | Het gesprek met het bestuur is geweest en de ISD heeft opdracht gekregen het proces van de (digitale) aanvragen te vereenvoudigen. | |
Wij investeren in Ernaartoe teams en vroegsignalering. | In 2023 is het Ernaartoe-team en vroegsignalering actief ingezet binnen de dienstverlening van Vraagwijzer. Het Ernaartoe-team biedt laagdrempelig en outreachend hulp aan inwoners die geen hulp kunnen, durven of willen vragen. In maart 2023 heeft er uitbreiding van de formatie plaatsgevonden vanwege het toenemende aantal casussen. Eind 2023 is er besloten om de pilot van het Ernaartoe team te borgen en structureel toe te voegen aan de dienstverlening van Vraagwijzer. | |
Wij communiceren vaker en gerichter waar inwoners terecht kunnen met al hun (schuld)hulpvragen. | We communiceren regelmatig zoals middels gerichte brief naar alle inwoners waar zij terecht kunnen met al hun (schuld) hulpvragen. |
Bestaanszekerheid energie
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij verstrekken energietoeslag op basis van beschikbare rijksregelingen. | In najaar 2023 is de energiewet vastgesteld en is men begonnen met het ambtshalve verstrekken van de energietoeslag aan iedereen waarvan bekend is dat zij hiervoor in aanmerking komen. Vanaf November konden inwoners welke denken in aanmerking te komen een aanvraag indienen. De regeling loopt tot april. Eind 2023 heeft 93% van de rechthebbenden de toeslag ontvangen. | |
Wij werken toe naar een investeringsfonds en nemen mee hoe wij daar vorm aan kunnen geven. Dit doen we onder andere voor onze verenigingen, instellingen en stichtingen in het maatschappelijk veld. | Het revolverend fonds is nog niet tot stand gekomen. Hierover moet nog een besluit worden genomen door het College. |
Vluchtelingen
Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|
Wij geven invulling aan de taakstelling Statushouders. Wij faciliteren dat jonge nieuwkomers onderwijs kunnen volgen bij Wereldwijs – de regionale voorziening voor basisonderwijs aan niet-Nederlandstalige kinderen op de Brabantse Wal. | Het college heeft zich ingezet om de taakstelling te halen. 2023 is afgesloten met een tekort van 17, daarvan waren 15 in procedure. De taakstelling voor het 1e halfjaar 2024 is 26. De verwachting was dat deze inclusief de achterstand volledig zal worden ingevuld. Echter het aantal zaken waar de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) nog een beslissing over moet nemen, is opgelopen tot 70.660, inclusief 26.630 aanvragen voor nareizigers. Niet eerder was het aantal openstaande aanvragen bij de IND zo groot. De gemeente Steenbergen wacht momenteel op 37 nareizigers. Duidelijk is dat we virtueel de taakstelling inclusief de achterstand ruim halen voor het 1e halfjaarjaar van 2024. In de praktijk zal de COA teller wederom aangeven dat Steenbergen te weinig statushouders heeft gehuisvest. Dit probleem lossen we niet op met meer woningen of een tussenvoorziening, dit is een IND probleem welke opgelost moet worden. |
Kaders voor het bestaand beleid
Beleidskader (verordening of beleidsnota) | Opgesteld in jaar |
---|---|
Beleidsplan Zorg voor Jeugd West Brabant 2015-2017 | 2014 |
Subsidieverordening Welzijn gemeente Steenbergen | 2016 |
Verordening adviesraad Sociaal Domein | 2017 |
Beleidskader Zorg voor Jeugd | 2018 |
Nota Sociaal Domein | 2018 |
Nota kwaliteitsimpuls Welzijnswerk | 2018 |
Nota kerngericht werken en overheidsparticipatie | 2018 |
Beleidsnota Steenbergen Vitaal | 2018 |
Beleidskader Jeugd en Jongerenwerk 2019-2022 | 2019 |
Beleidskader Bestrijding laaggeletterdheid 2020-2023 | 2019 |
Verordening Jeugdhulp gemeente Steenbergen 2019 | 2019 |
Kadernota Maatschappelijk Vastgoed | 2020 |
Kadernota Leefbaarheid en Kernen | 2020 |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Steenbergen | 2021 |
Nota Steenbergen tegen Eenzaamheid 2022-2024 | 2022 |
Regiovisie jeugdhulp West-Brabant west 2022-2025 | 2022 |
Kadernota Spelen en Bewegen | 2022 |
Regiovisie Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang 2023-2028 | 2023 |
Het Vastgoed- en Accommodatiebeleid | 2023 |
Algemene subsidieverordening Steenbergen 2015 | 2023 |
Het participatiebeleid “Participatie in de gemeente Steenbergen: afspraken voor prettig samenleven in een fijne leefomgeving” | 2023 |
Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Steenbergen 2018 | 2024 |