Wat hebben we bereikt in 2023?

Voortgang beleidsopgaven

Wat gaan we doen?

Toelichting

Status

Wij zetten een aantal succesvolle activiteiten uit het Jubileumjaar op het gebied van cultuur en erfgoed voort.

Bietentocht is in grotere opzet uitgevoerd. Uitvoering Fort Henricusdag staat voor schooljaar 2024-2025 op de planning. Organisatie Fortissiomo is nog niet concreet gestart.

Wij geven de zichtbaarheid van de kernen een plaats bij de nieuwe inrichting van het gemeentehuis (programma 5 Bestuur en Dienstverlening).

Zie CAP, onderdeel organisatieontwikkeling, verbouwing gemeentehuis.

Wij voeren de stimuleringsregeling uit die eigenaren motiveert om hun pand aan te laten wijzen als monument en/of verbouwen van de voorgevel in oude stijl.

Adviesnota is in ontwikkeling. Verwacht maart 2024 regeling in werking gesteld.

Wij voeren de subsidieregeling Kunst, cultuur en erfgoed uit om het erfgoed- en culturele veld te ondersteunen.

Wordt uitgevoerd en versterkt door integraal overleg.

Wij verbinden culturele, toeristische en erfgoedprojecten beter met elkaar, met name het militair erfgoed in onze gemeente en vlak daarbuiten (o.a. Fort Henricus, Fort de Roovere, Linie van de Eendracht). Wij zoeken afstemming met de activiteiten van het uitvoeringsprogramma Economische Kracht (prioriteit Economische Kracht).

M.b.t. herdenken (80 jaar vrijheid) vindt regionaal overleg plaats. Afstemming wordt gezocht met het uitvoeringsprogramma Economische Kracht.

Militair

Wat gaan we doen?

Toelichting

Status

Wij maken historisch erfgoed beter zichtbaar in het Stadspark Steenbergen en verbinden het propellermonument voor Gibson en Warwick met het klaproosveld en het regionaal herdenkingscentrum Brabantse Wal te Bergen op Zoom.

Paneel met informatievoorziening in het Stadspark is in ontwikkeling en versterkt historisch erfgoed. Verbinding tussen de genoemde plaatsen is in ontwikkeling. Oplevering klaproosveld in november 2024 speelt hier een grote rol.

Kaders voor het bestaand beleid

Beleidskader (verordening of beleidsnota)

Opgesteld in jaar

Kunst en cultuurnota 2014-2017 "De smaak van Steenbergen"