Verkeersveiligheidsagenda 2025-2026

Resultaat 2023

Status

Risico gestuurde Verkeersveiligheidsagenda

Verantwoordelijk wethouder

Wethouder Remery

Toelichting

Met het Strategisch Programma Verkeersveiligheid (SPV) geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan gemeenten de mogelijkheid om cofinanciering te krijgen voor verkeersveiligheidsmaatregelen. De gemeente Steenbergen heeft zich met succes ingezet om in de eerste en tweede tranche cofinanciering te krijgen voor verkeersveiligheidsmaatregelen die in het Gemeentelijk Verkeers- en VervoersPlan (GVVP) zijn opgenomen.

Voor de inschrijvingen van de 3e tranche in 2024 vraagt het ministerie om een risico gestuurde uitvoeringsagenda van de verkeersveiligheidsmaatregelen. Het ministerie wil aan de hand van verkeersveiligheidsdata een beter beeld scheppen welk verkeersveiligheidsrisico met een maatregel wordt aangepakt.

Het Rijk draagt via de investeringsimpuls verkeersveiligheid bij aan infrastructurele maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren, zoals het verbreden van fietspaden, verkeersveiliger maken van schoolzones en de aanleg van rotondes. In de derde tranche wilt het Rijk de effectiviteit van de investeringsimpuls verder vergroten, op basis van de uitkomsten van de evaluatie van Goudappel en op basis van de verkeersveiligheidseffecten van de door de medeoverheden getroffen tweede tranche maatregelen, welke onderzocht zijn door het SWOV. Dit moet leiden tot:

  • Het herzien van de menukaart, waarmee nog gerichter ingezet kan worden op kosteneffectieve maatregelen;
  • De verruiming van de financiële ruimte binnen de derde tranche;
  • Het plafondbedrag per medeoverheid wordt gebaseerd op het totaal van het resterende budget, waardoor wij meer mogelijkheden krijgen om te kiezen voor grotere maatregelen.

De SPV aanvraag voorziet dus enkel in infrastructurele maatregelen maar om de verkeersveiligheid significant te verbeteren dient er ook ingezet te worden op gedragsbeïnvloeding (het gebruik). GVVP studies V.01 Opstellen campagne veilige, gezonde en duurzame mobiliteit en V.02 Uitvoeringsbudget gedragscampagnes voorzien hier wel in.

Stand van zaken

De uitkomsten van de verkeersveiligheidsanalyse hebben een beeld opgeleverd welke maatregelen in aanmerking kunnen komen voor de 3e tranche van het SPV. In 2024 worden deze uitkomsten vergeleken met het uitvoeringsprogramma van het grootonderhoud. Op dit moment is het inspectierapport, welke als basis gaat dienen voor het uitvoeringsprogramma van het grootonderhoud, nog niet opgeleverd. Samen met de uitkomsten van de verkeersmeldingen, drempelschouw, onderzoek naar de zebrapaden en kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer wordt een verkeersveiligheidsagenda opgesteld. Deze verkeersveiligheidsagenda dient als basis om cofinanciering aan te vragen bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ook wordt in 2024 duidelijk wat de verkeersveiligheidsmaatregelen gaan worden voor de buurtschappen, Oude Heijdijk (V.07 (Inrichtings-)plan buurtschappen Notendaal, Oude Heijdijk, Stoofdijk (Zwarte Ruiter), Koeveringsedijk en Boompjesdijk) en voor de schoolomgevingen (V.08 Onderzoek verkeersveilige schoolomgevingen).

Jaarstukken 2023

Uitgaven ten bate van de verkeersveiligheidsagenda zijn ten laste van het budget ‘GVVP studies’ gebracht.