Financiële kengetallen
Netto schuldquote
De netto schuld weerspiegelt het niveau van de schuldenlast van de gemeente ten opzichte van de eigen middelen. De netto schuldquote geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. De negatieve netto schuldquote hier geeft aan dat de gemeente geen schuld heeft.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden (cf.art. 46 BBV) | - | 5.000 | 14.582 | 14.502 |
B | Netto vlottende schuld (cf.art. 48 BBV) | 5.414 | 4.797 | 9.803 | 5.109 |
C | Overlopende passiva (cf.art. 49 BBV) | 5.420 | 5.756 | 9.508 | 7.572 |
D | Financiële vaste activa (cf.art. 36 lid d, e en f) | 3.824 | 4.336 | 5.628 | |
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf.art. 39 BBV) | 12.581 | 18.903 | 5.778 | 29.222 |
F | Liquide middelen (cf.art. 40 BBV) | 265 | 292 | 265 | 750 |
G | Overlopende activa (cf.art. 40a BBV) | 426 | 295 | 426 | 1.485 |
H | Totale baten (cf.art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 68.199 | 73.886 | 69.504 | 75.806 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -9,18% | -11,20% | 39,46% | -13,06% |
Normaal ligt de netto schuldquote van een gemeente tussen 0% en 90%. Als de netto schuldquote tussen 100% en 130% ligt, is de gemeenteschuld hoog. Hij moet niet verder stijgen. Ligt de netto schuldquote boven de 130%, dan bevindt de gemeente zich in de gevarenzone en dient het bestuur er werk van te maken om de schuld te verlagen. De netto schuldquote van onze gemeente is zelfs negatief en kan als zeer laag worden aangemerkt.
Het bedrag in kolom A betreft de in 2022 afgesloten geldlening. De lening heeft een totale omvang van € 25 miljoen met een looptijd van 50 jaar, verdeelt over 3 stortingsmomenten van € 5 miljoen (4 maart 2022), € 10 miljoen (4 januari 2023) en € 10 miljoen (4 januari 2024).
Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen
Om inzicht te verkrijgen in hoeverre sprake is van doorlenen wordt de netto schuldquote zowel in- als exclusief doorgeleende gelden weergegeven. Op die manier wordt in beeld gebracht wat het aandeel van de verstrekte geldleningen in de netto schuldquote is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De netto schuldquote van onze gemeente is zelfs negatief en kan als zeer laag worden aangemerkt.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
A | Vaste schulden (cf.art. 46 BBV) | - | 5.000 | 14.582 | 14.502 |
B | Netto vlottende schuld (cf.art. 48 BBV) | 5.414 | 4.797 | 9.803 | 5.109 |
C | Overlopende passiva (cf.art. 49 BBV) | 5.420 | 5.756 | 9.508 | 7.572 |
D | Financiële vaste activa (cf.art. 36 lid b, c, d, e en f) | 135 | 135 | 375 | 297 |
E | Uitzettingen < 1 jaar (cf.art. 39 BBV) | 12.581 | 18.903 | 5.778 | 29.222 |
F | Liquide middelen (cf.art. 40 BBV) | 265 | 292 | 265 | 750 |
G | Overlopende activa (cf.art. 40a BBV) | 426 | 295 | 426 | 1.485 |
H | Totale baten (cf.art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 68.199 | 73.886 | 69.504 | 75.806 |
Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | -3,77% | -5,51% | 38,92% | -6,03% |
De solvabiliteitsratio
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Daarbij wordt de verhouding berekend tussen het eigen vermogen en het totaal van de balans. Daarbij worden de voorzieningen beschouwd als onderdeel van het vreemd vermogen. Dit vreemd vermogen bestaat dan uit de voorzieningen en de schulden op korte termijn. Zie hiervoor de balans in de bijlagen. Een score lager dan 20% wordt als risicovol gezien.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
A | Eigen vermogen (cf.art.42 BBV) | 32.145 | 32.029 | 27.271 | 31.645 |
B | Balanstotaal | 60.545 | 66.425 | 75.491 | 78.276 |
Solvabiliteit (A/B) x 100% | 53,13% | 48,22% | 36,12% | 40,43% |
Kengetal grondexploitatie
De afgelopen jaren is gebleken dat grondexploitatie een forse impact kan hebben op de financiële positie van de gemeente. De boekwaarde van de voorraden grond is van belang, omdat deze waarde moet worden terugverdiend bij de verkoop. De accountant moet ieder jaar beoordelen of de gronden tegen een actuele waarde op de balans zijn opgenomen. Voor Steenbergen heeft de grondexploitatie een gering aandeel in de totale baten, waardoor hier sprake is van weinig risico.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
B | Bouwgronden in exploitatie (cf.art. 38 lid b BBV) | -6.887 | -9.191 | -3.008 | -8.487 |
C | Totale baten (cf. art. 17 lid c BBV (dus excl.mutaties reserves)) | 68.199 | 73.886 | 69.504 | 75.806 |
Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | -10,10% | -12,44% | -4,33% | -11,20% |
Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van het structurele en reële evenwicht van de begroting wordt onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele lasten. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten is meer flexibel dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. Over het algemeen geldt als richtlijn: hoe hoger het kengetal structurele exploitatieruimte, hoe te gunstiger dit is voor de gemeente.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
A | Totale structurele lasten | 67.367 | 70.178 | 70.132 | 74.230 |
B | Totale structurele baten | 66.762 | 69.555 | 70.289 | 72.594 |
C | Totale structurele toevoegingen aan de reserves | - | - | 30 | 30 |
D | Totale structurele onttrekkingen aan de reserves | 894 | 776 | 805 | 785 |
E | Totale baten | 68.199 | 76.601 | 70.542 | 79.227 |
Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/E x 100% | 0,42% | 0,20% | 1,32% | -1,11% |
Belastingcapaciteit: Woonlasten meerpersoonshuishouden
De ruimte die een gemeente heeft om de belastingen te verhogen, wordt vaak gerelateerd aan de totale woonlasten. De totale woonlasten van de gemeente liggen onder het landelijk gemiddelde. Ten opzichte van de woonlasten in 2022 laat dit cijfer een lichte stijging zien.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Rekening 2021 | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Rekening 2023 | |
---|---|---|---|---|---|
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 282 | 357 | 298 | 348 |
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | 152 | 154 | 154 | 154 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | 397 | 395 | 411 | 411 |
D | Eventuele heffingskorting | - | - | - | |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C+D) | 831 | 906 | 863 | 913 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in 2022 (t-1) | 847 | 813 | 904 | 963 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100% | 98,11% | 111,44% | 95,46% | 94,81% |