Wat hebben we bereikt in 2020?
Onze opgaven
Vanuit de ambities in het Interbestuurlijk Programma (IBP) en ons raadsprogramma zijn de volgende opgaven te herleiden:
Dienstverlening
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|---|
We stellen de klant centraal; we voldoen aan de behoefte en verwachting van de klant, of we overtreffen deze zelfs. | Op basis van de visie Dienstverlening Steenbergen wordt een Uitvoeringsprogramma Dienstverlening opgesteld. Het uitvoeringsprogramma geeft inzicht in maatregelen die de gemeente moet nemen om de ambitie te kunnen waarmaken, al dan niet samen met de inwoners, ondernemers, bezoekers, verenigingen, instellingen of belanghebbenden. | Het uitvoeringsprogramma Dienstverlening is in juli 2020 door het college vastgesteld en ter kennisname gebracht in de gemeenteraad. In de Perspectiefnota 2020 is geanticipeerd op financiële ruimte voor de uitvoering ervan, en is deze verwerkt in de meerjarenbegroting. | ![]() Op schema |
Wij zijn dichtbij en toegankelijk; de gemeente is voor iedereen plaats- en tijdsonafhankelijk herkenbaar, bereikbaar en betrouwbaar door optimale online dienstverlening terwijl telefonisch en fysiek contact mogelijk blijft. | |||
Wij zijn betrokken; inwoners, ondernemers, instellingen, bezoekers en belanghebbenden voelen zich welkom, ervaren dat de gemeente er voor hen is, en voelen zich gehoord en begrepen. | |||
Wij organiseren samen dienstverlening; een continue verbetering van de kwaliteit en bedrijfsvoering van de gemeentebrede dienstverlening. | |||
Wij hebben deskundige, professionele medewerkers; medewerkers hebben voldoende kennis en vaardigheden om binnen hun handelingsruimte het verschil te maken in dienstverlening, om een prettige klantervaring tot stand te brengen bij de klant; zij willen dit continu verbeteren. | |||
Datagedreven dienstverlening; wij gebruiken digitale gegevens om de kwaliteit van onze dienstverlening actueel in beeld te hebben en om onze dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. |
Organisatieontwikkeling
Wat willen we bereiken? | Wat gaan we doen? | Toelichting | Status |
---|---|---|---|
Een gezonde balans tussen de inhoudelijke ambitie, de benodigde personele capaciteit (kwantitatief en kwalitatief) en het geld (de beschikbare budgetten). | Wij brengen de komende jaren de capaciteit van vaste medewerkers zowel kwantitatief als kwalitatief op het gewenste niveau. | Al in 2019 is de organisatie begonnen om de personeelscapaciteit zowel kwantitatief als kwalitatief op het gewenste niveau te brengen. Dit is een traject van meerdere jaren en zal naar verwachting in 2023 zijn afgerond. In 2020 heeft het accent gelegen op de werving en selectie van nieuwe medewerkers, die passen bij de ambitie waar de organisatie voor staat. De ontwikkeling is in de monitor organisatieontwikkeling opgenomen en wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd. | ![]() Op schema |
Afbouw van inhuur-, advies- en "overige" kosten. | De afbouw van advies- en overige kosten' is in kader van het project 'transparantie in budgetten' al afgenomen in de begroting 2020. Verdere aanscherping is gezocht in het kader van de begroting 2021. In het begin van de transitieperiode 2020-2023 zal nog een piek in inhuur zijn, om vervolgens af te nemen ten gunste van de vaste formatie. Door de huidige arbeidsmarkt zijn sommige relevante functies moeilijk invulbaar. Ook is soms een tijdelijke kwalitatieve impuls nodig voor een primair werkproces of project. In deze gevallen blijft inhuur van belang om zorg te dragen voor continuïteit van werkprocessen en kwaliteit van resultaten. Om de inzet van inhuur van personeel transparant af te wegen en inzichtelijk te houden, wordt het Beleidskader Inhuur Derden gehanteerd. In de paragraaf bedrijfsvoering wordt dit verder toegelicht. De ontwikkeling is in de monitor organisatieontwikkeling opgenomen en wordt jaarlijks aan de raad voorgelegd. | ![]() Op schema | |
Uitvoeren van een vitaliteitsregeling. | De vitaliteitsregeling is in november 2019 vastgesteld. De regeling is inwerking getreden met ingang van 2 januari 2020 voor de duur van twee jaar. Gedurende deze periode kunnen medewerkers die voldoen aan de criteria zich inschrijven voor de regeling. Per 31 december 2020 hebben dertien medewerkers zich aangemeld voor de regeling. | ![]() op schema |
Kaders voor het bestaand beleid
Beleidskader (verordening of beleidsnota) | Opgesteld in jaar |
---|---|
Verordening burgerinitiatief | 2002 |
Inspraakverordening | 2003 |
Verordening referendum | 2006 |
Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (213a GW) | 2008 |
Verordening fractieondersteuning | 2009 |
Verordening commissie bezwaarschriften | 2015 |
Verordening rekenkamercommissie | 2015 |
Financieringsstatuut | 2016 |
Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Steenbergen 2017 | 2017 |
Visie Veerkrachtig Bestuur in de Brabantse Wal | 2017 |
Convenant samenwerking Brabantse Wal | 2017 |
Communicatiebeleidsplan 2017 Communicatie is alles, alles is communicatie | 2017 |
Nota Risicomanagement | 2017 |
Nota reserves en voorzieningen | 2017 |
Gemeentebreed Informatieveiligheidsbeleid 2017 | 2017 |
Privacybeleid 2017 - 2019 | 2017 |
Organisatieverordening | 2018 |
Archiefverordening | 2018 |
Aanwijzingsbesluit wet Markt en Overheid | 2018 |
Diverse belastingverordeningen | 2018 |
Notitie inkoopbeleid | 2018 |
Plan van aanpak kerngericht werken en Overheidsparticipatie | 2018 |
Visie dienstverlening gemeente Steenbergen | 2019 |
Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Steenbergen (financiele verordening) | 2020 |
Nota waardering en afschrijving vaste activa | 2020 |
Controleverordening (213 GW) | 2020 |